2021. szeptember 24., Gellért, Mercédesz
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A zöld pénzügyekben is a pénztárcánk mondja ki a döntő szót

Egyre több szolgáltató kínálatában jelennek meg a zöld pénzügyi termékek, ám a lakosság jellemzően csak akkor választja a környezeti és fenntarthatósági célokhoz kötött hiteleket vagy befektetéseket, ha azok már rövid távon is érzékelhető anyagi előnnyel járnak – derül ki a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb kutatásából.

Az ezerfős mintán online végzett, átfogó lakossági felmérés azt mutatja, hogy a háztartások zöld, fenntartható gondolkodása és döntései leginkább a takarékosság oldaláról befolyásolhatók – ismertette Portfolión megjelent írásában Hergár Eszter és Sz. Pap Judit, az MNB munkatársai.

Részben az MNB Zöld Programjának hatására egyre több pénzintézet kínál hazánkban is zöld pénzügyi szolgáltatásokat, ezzel együtt folyamatosan bővül a lakosságnak szóló különböző hitelek, befektetések és egyéb pénzügyi termékek palettája – mutattak rá a szakértők.

Tehát a bankok „zöldülnek”, a kínálat bővül, de mi a helyzet a kereslettel?

Az „Ökotudatosság és pénzügyek” című kutatás készítői a háztartásokat négy csoportba osztották a környezettudatossággal és a takarékossággal kapcsolatos attitűdjük alapján:

  • A megkérdezettek 17 százaléka vallotta magát környezettudatosnak és egyúttal takarékosnak;
  • Ennél jóval magasabb azoknak az aránya (33 százalék), akik takarékosan, ám kevésbé környezettudatosan élnek. Odafigyelnek a költéseikre, de nem keresik a környezetbarát megoldásokat – hacsak nem hoznak megtakarítást;
  • A megkérdezett háztartások 16 százaléka (nagyobb részben életkezdők) viszont egyáltalán nem gazdálkodik tudatosan: fogyasztásorientált, pénzügyileg pedig kockázatvállaló;
  • A háztartások negyedik csoportja (33 százalék) a közömbös kategóriába tartozik: hidegen hagyja őket a környezetvédelem minden szempontja. Ez a csoport nem törekszik megtakarításra, de nem keresi a kockázatot sem – a zöld pénzügyi termékek iránt semmilyen érdeklődést nem mutat.

Miközben csak a felmérésben részt vevők valamivel több mint harmada gondolta úgy, hogy saját döntéseivel jelentős hatással lehet a környezetre és a fenntarthatóságra, a saját háztartásának ökológiai lábnyomát a többség alulbecsülte – mutatnak rá az MNB munkatársai.

„Zöld leszek, csak nekem is érje meg”

A környezettudatosság terén a magyar háztartások azokat a lépéseket részesítik előnyben (energiatakarékos izzók, víztakarékosság), amelyek már rövid távon megtakarítással kecsegtetnek. A komolyabb életmódbeli vagy anyagi lemondással járó környezettudatos döntéseket is általában annak hosszú távú anyagi megtérülése motiválja.

A környezetvédelem a nagyobb pénzügyi kiadások terén is csak másodlagos célként, mintegy pozitív mellékhatásként jelenik meg egyéb fontosabb faktorok – például az alacsonyabb energiafogyasztású termékek esetében a spórolás – mellett.

A megkérdezettek döntő többsége (83%) ismer legalább egyet az utóbbi években elérhető egyes zöld pénzügyi megoldások közül, azonban 81%-uk még soha nem élt ilyesmivel.

Neked ajánljuk
Az AVON is igyekszik alakítani a környezeti lábnyomán A megújuló energia felé fordul az IKEA A sivatag közepén építene várost egy amerikai milliárdos Mekkora rizikóval járnak a mindennapi használati tárgyaink? Élet a Nagy-korallzátonyon – Tavasz (természetfilm)
Tovább a forrásra: portfolio.hu
Vissza
Hírfolyam