A műanyagok felé fordul az olajipar
A Greenpeace egy új jelentésében rámutat: a globális olajcégek ahelyett, hogy csökkentenék az olajkitermelést, a petrolkémia és a műanyaggyártás felé fordultak.
Az FMCG, vagyis napi fogyasztási cikkeket kínáló szektor és az élelmiszeripar szolgálja ki az olajcégek műanyagipari törekvéseit – idézi az amerikai Greenpeace szeptember 14-én közzétett jelentését a hvg.hu.
Az olajipar és a világ vezető FMCG-cégeinek együttműködését vizsgáló jelentés szerint
a műanyagalapanyag-gyártás felé forduló globális olajcégek új stratégiájukat a Coca-Colához, a Nestléhez és a PepsiCóhoz hasonló nagyvállalatokkal való együttműködésre alapozzák, amelyek termékeiket nagyrészt egyszer használatos műanyagba csomagolják.
A Climate Emergency Unpacked, vagyis a Klímaválság kicsomagolva című jelentés szerint a globális olajcégek vélhetően érzik, hogy mind a közlekedési, mind az energiatermelési szektorokokban radikális változások várhatók, ezáltal csökkeni fog az igény a termékeikre. A Total, az Exxon és a Shell pedig hatalmas beruházásokat végeznek a petrolkémiai ágazaton belül, és egyre inkább a műanyag-előállítás felé fordulnak.
A Greenpeace arra is felhívja a figyelmet, hogy a műanyag a nyersanyag-kitermeléstől a késztermék szemétté válásáig, a teljes életciklusa során üvegházgáz-kibocsátással jár. Így az olajipar és a világ vezető FMCG-cégeinek a műanyagtermelés növelésére vonatkozó céljai jelentősen veszélyeztetik a párizsi klímamegállapodásban rögzített célt, mely szerint 1,5 °C alatt kell tartani a felmelegedést, hogy a klímaváltozás ne lépje át azt a kritikus pontot, ahonnan már nincs visszaút.