2021. október 17., Hedvig
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Nem a csomagkiszállító robotok fogják fenntarthatóbbá tenni az internetes kereskedelmet

A Michigani Egyetem friss tanulmánya alapján a kiszállítás automatizálása önmagában nem csökkenti az online kereskedelem környezeti lábnyomát, mivel azt elsősorban a járművek kibocsátása határozza meg.

Az e-kereskedelem és a Covid–19-hez kapcsolódóan az érintésmentes kézbesítés iránti kereslet felerősítette az iparág érdeklődését a robotok és az autonóm járművek iránt, hogy hatékonyabbá tegyék a folyamatot. Tanulmányok szerint az automatizált utolsó mérföldes megközelítések 10 és 40 százalék közötti mértékben csökkenthetik a szállítási költségeket a városokban – ismertette a Computerworld.

A folyamat környezeti hatásainak feltárása érdekében a Michigani Egyetem kutatói olyan fejlett lakossági csomagkézbesítési forgatókönyvek környezeti hatásait vizsgálták, amelyek elektromos és gázüzemű autonóm járművekkel és kétlábú robotokkal szállítják az árukat a kézbesítő központokból a környékre, majd a házakhoz.

Megállapították, hogy míg a robotok és az automatizálás a csomagok szénlábnyomának kevesebb mint 20 százalékát teszik ki, az üvegházhatású gázok kibocsátásának nagy része a járműből származik.

A kutatás egyedülálló volt abból a szempontból, hogy nem csak a kézbesítési folyamatból származó kibocsátást vette számba, hanem a járművek és robotok gyártásából, valamint az élettartamuk végén történő ártalmatlanításukból vagy újrahasznosításuk során keletkező üvegházhatású gázokat is.

„Azt találtuk, hogy ennek az automatizált csomagkézbesítésnek az energia- és szénlábnyoma külvárosi területeken hasonló a hagyományos, ember által vezetett járművekéhez. A járművek automatizálásával elérhető jobb üzemanyag-takarékosság előnyeit ellensúlyozta az automatizált járművek energiaigényéből adódó nagyobb villamosenergia-terhelés” – mondta Gregory Keoleian, az egyetem építő- és környezetmérnöki karának professzora.

Eredményeik alapján a legkisebb szén-dioxid-kibocsátása a kisebb, elektromos furgonnal végzett hagyományos szállításnak volt, a legnagyobb értéket pedig a részben automatizált, nagyobb, benzinüzemű furgonra és egy kétlábú robotra támaszkodó forgatókönyv esetében mérték.

A kutatók szerint az elektromos járművekre való átállás és az általuk használt villamos energia szén-dioxid-intenzitásának csökkentése teheti igazán fenntarthatóvá az e-kereskedelmet.

Neked ajánljuk
Erdősítés robotdinoszauruszokkal? (videóval) A klímabarát innovációban látja a gazdaság jövőjét a francia elnök A rénszarvasok zavarása miatt bonthatnak le 151 szélturbinát Norvégiában Mossunk okosan! Így növelhetjük ruháink élettartamát Nemes célért rúgták a bőrt
Tovább a forrásra: computerworld.hu
Vissza
Hírfolyam