A levegőminőség javulásával a kereskedelem is jól jár
Többet vásárolnak az emberek azokon a városi kiskereskedelmi területeken, ahol visszaszorították a gépjárműforgalmat a Tiszta Városok Kampányban végzett elemzés szerint – közölte a Levegő Munkacsoport szombaton az MTI-vel.
A kampány számos európai ország civil szerveződése, köztük a Levegő Munkacsoport közös kezdeményezése, amellyel azt kívánják elérni, hogy 2030-ban az európai városokban a közlekedés már ne szennyezze a levegőt.
A nemzetközi felmérés legfontosabb általános eredményei, hogy a végrehajtott intézkedések általában
pozitív hatással voltak a kiskereskedelmi szektorban, a sétálóutcák és a kerékpársávok növelik a kiskereskedelmi eladást, és csökkent az üres vagy elhagyott kiskereskedelmi boltok száma az alternatív közlekedési lehetőségek fejlesztésével és növelésével.
- Madridban az alacsony kibocsátású övezetben (ahová csakis korszerű autókkal lehet behajtani) a 2018-as karácsonyi időszakban 8,6 százalékkal nőttek az üzletek bevételei, míg a város egészében csak 3,3 százalékkal.
- Miután Londonban a főutcákon és a városközpontokban gyalogos és kerékpáros fejlesztéseket hajtottak végre, a bezárt üzletek aránya 17 százalékkal kisebb lett, mint a szomszédos negyedekben, ahol nem történtek ilyen fejlesztések.
- Bernben az autós parkolóhelyek kerékpáros parkolóvá alakítását követően a vásárlók bolti négyzetméterenként 13 százalékkal többet költöttek, mint korábban.
A tanulmány több magyarázatot is talált a fenti jelenségekre. Úgy tűnik, a gépkocsi használata kevésbé játszik fontos szerepet a vásárlók körében, mint a bolttulajdonosok gondolnák. A másik, hogy a gépkocsival érkező vásárlók számának csökkenését többszörösen kompenzálja a gyalog, kerékpárral és közösségi közlekedéssel érkező fogyasztók száma: többen vannak, és gyakrabban látogatják meg a helyi boltokat.
Mindebből a tanulmány készítői szerint nyilvánvaló, hogy az alacsony kibocsátású övezetek és az alacsony forgalmú zónák több értelemben is nyertes megoldást kínálnak: a tiszta levegő, a klímavédelem és a helyi gazdasági forgalom területén.