Újrahasznosított anyagokkal próbál zöldülni a gyors divat éllovasa
A svéd divatóriás, a H&M uralja a fast fashion világát. Sikerében – marketingstratégiáján túl – extra gyors termelése is közrejátszik. Csakhogy a fogyasztókat már nem csak az ár érdekli: így a cég most a fenntartható működést is igyekszik zászlajára tűzni.
Erling Persson 1947-ben indította el a H&M-et, ekkor nyitotta meg első üzletét a svédországi Västeråsban. Fia, Stefan, aki 1982-ben vette át az irányítást, hatalmas globális ellátási láncot épített ki, és a fejlődő országok olcsó gyárait használta fel, hogy a kollekciók jutányos áron készülhessenek el – írja a The Richest nyomán a Növekedés.hu.
A fast fashion az 1990-es évek végén és a 2000-es évek elején lett igazán népszerű, a H&M Group pedig a divatipar egyik meghatározó szereplőjévé vált. A H&M főleg a középosztályt szolgálja ki.
Egyszerű üzleti koncepciója van: a cégnél törekednek arra, hogy jó minőségű ruhákat dobjanak piacra, de az ár, az olcsóság az elsődleges szempont.

Ugyanakkor a vállalat – felismerve, hogy a fast fashion mekkora szerepet játszik a környezetszennyezésben – egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra.
A H&M célja, hogy 2030-ra minden terméket kizárólag újrahasznosított anyagokból állítson elő.
Legújabb őszi/téli „Conscious” kollekciójuk újrahasznosított poliésztert, gyapjút és egy újrahasznosított műanyagból készült Econyl nevű anyagot tartalmaz. Ezenkívül a márka két új anyag bevezetését is elrendelte: az újrahasznosított kasmírt és az újrahasznosított bársonyt.
A vállalat hangsúlyozza a körkörös gazdasági modell kialakítására és a környezetbarát gyártási és kereskedelmi megoldások finanszírozására tett erőfeszítéseit, ugyanakkor a szektor fenntarthatóságát vizsgáló jelentésekben inkább működésének átláthatósága miatt szerepelt jól. A tudatos fogyasztás hívei azonban a lánc kapcsán gyakran mutatnak rá: egy-egy kollekció bezöldülése önmagában nem kezeli a többi termék terjedelmes ökológiai lábnyomát.