Szigorúbb szabályozás és szélesebb fogyasztói jogok segíthetik a környezettudatos vásárlókat Európában
Az Európai Bizottság friss javaslata betiltaná az EU-ban a „zöldre mosás” (greenwashing) gyakorlatát, és új jogokat vezetne be a fogyasztók számára annak érdekében, hogy a termékvásárlás során környezetbarát döntéseket hozzanak.
A brüsszeli testület sajtóközleménye szerint a javasolt szabályok megerősítenék a fogyasztók védelmét a hiteltelen vagy hamis környezetvédelmi állításokkal szemben: betiltanák ugyanis a „zöldre mosást”, azaz olyan marketing- vagy PR-stratégia alkalmazását, amellyel egy vállalkozás környezetbarátként tünteti fel magát, miközben ez nem mutatkozik meg működésében, vagy a termékére vonatkozó ilyesfajta állításai nem igazolhatók – ismertette az MTI alapján a Trade Magazin.
A bizottság a fogyasztói jogokról szóló irányelv módosítását javasolja továbbá, aminek értelmében
a kereskedők kötelesek lennének tájékoztatni a fogyasztókat a termékek tartósságáról és javíthatóságáról.
Az EU végrehajtó testülete a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv több módosítását is javasolja:
- A termékjellemzők listája kibővülne a környezeti vagy társadalmi hatásokkal, valamint a tartóssággal és a javíthatósággal;
- A tiltott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok feketelistája magában foglalná a termék élettartamát korlátozó tulajdonságok közlésének elmulasztását, valamint a termék környezetbarát voltára vonatkozó általános és félreérthető állításokat.
A bizottság javaslatait az uniós tagállamok kormányait tömörítő Tanács és az Európai Parlament vitatja meg.
