2022. május 23., Dezső
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Az árunak célba kell érni, de nem mindegy, mekkora szén-dioxid-kibocsátás árán

Az áruszállítás jelenleg a globálisan kibocsátott üvegházgáz hét százalékáért felelős. A Cambridge Econometrics kutatócég három tanulmányból álló sorozatban elemezte, hogyan valósítható meg a teljesen szén-dioxid-mentes működés az áruszállításban.

A brit gazdasági kutatócég budapesti irodájának a Euro­pean Climate Foundation megbízásából készített elemzése Lengyelország, Olaszország és Spanyolország tehergépjármű-állományának modellezése alapján vizsgálta a klímacélok eléréséhez szükséges technológiai megvalósítás lehetőségeit. Az Innotéka szerint a tanulmány több megállapítása Magyarországra is érvényes.

Az EU-s célok eléréséhez a gyártóknak 2025-re a 2019–2020-as szinthez képest 15 százalékkal, 2030-ra meg 30 százalékkal kell csökkenteniük az új tehergép­járművek szén-dioxid-kibocsátását.

Ám a szektor akkor sem működne szén-dioxid-mentesen, ha 2040-től teljesen betiltanák a nem zérókibocsátású új tehergép­járművek árusítását.

Az elemzők modellezése alapján a kelet-európai országokban a 2021-es kibocsátási szint ötöde, a spanyol és olasz utakon pedig a mostani káros kibocsátás tizede jutna továbbra is a környezetbe. Az Európai Unió által kitűzött célok ugyanis az új járművekre vonatkoznak, s mivel a flottákban magasabb a használt tehergép­járművek aránya, ezért ez a szintű kibocsátás lassabban csökken.

Fotó: Bim/E+/Getty Images

A szükséges kibocsátás­csökkenést többféle­képpen is el lehet érni: a meglévő dízeles járművek hatékonysá­gának növelésével, a bio­üzemanyag magasabb arányával, illetve a zérókibocsátású járművek elterjedé­sével.

A tanulmány szerint az elektromos tehergép­járművek fenntartása és működtetése a furgonok és a nehéz tehergép­járművek esetén már 2025-ben alacsonyabb lesz a belső­ égésűekénél.

A jobb hatékonyság, valamint az alacsonyabb üzemanyag­árak és szerviz­költségek okán a magasabb vételár ellenére is olcsóbbá válik a zérókibocsátású tehergépjárművek használata.

A következő években valószínűleg a hidrogén előállítási költsége is jelentősen csökken majd, így 2030-ra az üzemanyag­cellás nehéz tehergép­járművek is olcsóbbak lesznek, mint a belső égésűek.

Neked ajánljuk
Hogyan kezelik a klímaváltozás kockázatait a pénzügyi világ innovátorai? Ismét várja a fenntartható vállalkozások jelentkezését a Generali Beváltotta az MNB reményeit a Zöldotthon program Az óceánok változó hőviszonyai hatással lesznek az időjárás-előrejelzésre is Négy ország a tengeri szélenergiáért, a gázimporttól való függés ellen
Tovább a forrásra: innoteka.hu
Vissza
Hírfolyam