Az árunak célba kell érni, de nem mindegy, mekkora szén-dioxid-kibocsátás árán
Az áruszállítás jelenleg a globálisan kibocsátott üvegházgáz hét százalékáért felelős. A Cambridge Econometrics kutatócég három tanulmányból álló sorozatban elemezte, hogyan valósítható meg a teljesen szén-dioxid-mentes működés az áruszállításban.
A brit gazdasági kutatócég budapesti irodájának a European Climate Foundation megbízásából készített elemzése Lengyelország, Olaszország és Spanyolország tehergépjármű-állományának modellezése alapján vizsgálta a klímacélok eléréséhez szükséges technológiai megvalósítás lehetőségeit. Az Innotéka szerint a tanulmány több megállapítása Magyarországra is érvényes.
Az EU-s célok eléréséhez a gyártóknak 2025-re a 2019–2020-as szinthez képest 15 százalékkal, 2030-ra meg 30 százalékkal kell csökkenteniük az új tehergépjárművek szén-dioxid-kibocsátását.
Ám a szektor akkor sem működne szén-dioxid-mentesen, ha 2040-től teljesen betiltanák a nem zérókibocsátású új tehergépjárművek árusítását.
Az elemzők modellezése alapján a kelet-európai országokban a 2021-es kibocsátási szint ötöde, a spanyol és olasz utakon pedig a mostani káros kibocsátás tizede jutna továbbra is a környezetbe. Az Európai Unió által kitűzött célok ugyanis az új járművekre vonatkoznak, s mivel a flottákban magasabb a használt tehergépjárművek aránya, ezért ez a szintű kibocsátás lassabban csökken.

A szükséges kibocsátáscsökkenést többféleképpen is el lehet érni: a meglévő dízeles járművek hatékonyságának növelésével, a bioüzemanyag magasabb arányával, illetve a zérókibocsátású járművek elterjedésével.
A tanulmány szerint az elektromos tehergépjárművek fenntartása és működtetése a furgonok és a nehéz tehergépjárművek esetén már 2025-ben alacsonyabb lesz a belső égésűekénél.
A jobb hatékonyság, valamint az alacsonyabb üzemanyagárak és szervizköltségek okán a magasabb vételár ellenére is olcsóbbá válik a zérókibocsátású tehergépjárművek használata.
A következő években valószínűleg a hidrogén előállítási költsége is jelentősen csökken majd, így 2030-ra az üzemanyagcellás nehéz tehergépjárművek is olcsóbbak lesznek, mint a belső égésűek.