2022. július 3., Kornél, Soma
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A tájékozottabb fogyasztó tudatosabb fogyasztó

Erre az eredményre jutottak a német jegybank kutatói, akik nemrég publikált kérdőíves kutatásukban azt vizsgálták, hogy a fogyasztók részletes informálása hatására változik-e a szén-dioxid-kibocsátást ellensúlyozó lépések támogatottsága. 

A Magyar Nemzeti Bank blogjának beszámolója szerint a kutatás során megkérdezték a résztvevőket, hogy egy mallorcai repülőút esetében mekkora összeget lennének hajlandóak fizetni olyan projekt finanszírozására, ami az út CO2- kibocsátását ellensúlyozza.

Ezután a kérdőívben a résztvevők egy részének jelezték, hogy a klímaváltozás egyik legfontosabb oka a CO2-kibocsátás, ami mérsékelhető a túlzott húsfogyasztás visszafogásával vagy a szükségtelen repülő- és autóutak csökkentésével. A „kontrollcsoport” viszont nem kapott ilyen információt. 

Az informált résztvevőknél szignifikánsan, pozitívan változott a hozzájárulásra való hajlandóság a „kontrollcsoporthoz” képest.

A kutatók következtetése szerint az információ, illetve figyelemfelhívás önmagában növeli a klímaváltozás elleni harcban való részvételi hajlandóságot akkor is, ha ezzel egyébként aktuálisan egyéni haszon nem jár együtt.

Természetesen az eltérő társadalmi csoportok reakciója is eltérő mértékű volt: jelentős pozitív változás elsősorban a magasabb jövedelműeknél volt tapasztalható, ami összhangban van azzal, hogy nekik a lehetőségük is nagyobb anyagilag támogatni ilyen típusú kezdeményezéseket. Erősebb pozitív hatást vált ki az információ az idősebb generációnál, de ez abból is adódhat, hogy a fiatalabb generációknak egyébként is nagyobb a hajlandóságuk az ilyen típusú ügyek támogatására.

„Az egész biztos, hogy szükséges minél szélesebb körben, minél precízebben, a mindennapi élethez igazodva bemutatni a környezeti fenntarthatóság fontosságát, és az egyéni részvétel széles körű lehetőségeit” – vonja le a következtetést blogbejegyzésében Banai Ádám, az MNB Pénzügyi Rendszer Elemzése Igazgatóság igazgatója.

Fotó: zoranm/E+/Getty Images
Neked ajánljuk
Fenntartható Gasztronómia Díjat alapított a METRO A környezetbarát irodák bérlőit elsősorban a rezsimegtakarítás foglalkoztatja A háború felgyorsíthatja a zöldfordulatot Péntek Csaba: A hamburgered ára Kanada nemet mond a műanyag zacskókra és polisztirol edényekre
Tovább a forrásra: economaniablog.hu
Vissza
Hírfolyam