2018. február 19., Zsuzsanna
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A franciák büntetnek, az olaszok pakolnak, hogy ne legyen élelmiszer-hulladék

Megdöbbentő adat, hogy Európában ma annyi élelmiszert dobunk ki évente, amennyiből 200 millióan egész évben jóllaknának. Franciaországban és Olaszországban elsőként hoztak törvényt az élelmiszer-hulladék megállítására. Előbbiek büntetik a pazarlást, utóbbiak ösztönzik a mentést. 

Franciaországban 2016 tavaszán hoztak törvényt arra, hogy a 400 m2 alapterületnél nagyobb szupermarketeknek tilos a még ehető vagy állatok számára ehető, megmaradt élelmiszerüket kidobniuk. Azok a cégek, amelyek nem szerződnek le ilyen céllal egy karitatív szervezettel, 75 ezer euróra büntethetőek.

Az elmúlt több mint egy év alatt kiderült, hogy a törvény csak részben mondható hatékonynak, a törvényhozók ugyanis nem szabtak alsó határt az élelmiszerhulladék mennyiségének: ha egy áruház csupán a hulladékának 1%-át adja át egy arra szakosodott karitatív szervezetnek, már teljesítette is a törvény által előírtakat. Egy elhanyagolható mennyiséggel a szupermarketek kipipálhatják kötelezettségüket. A francia élelmiszerhulladék-törvény ezzel együtt jelentős lépés volt, ráirányította ugyanis az átlagemberek figyelmet a témára, és megteremtette az alapját a továbblépésnek.

Fotó: Shutterstock

A franciák után fél évvel az olaszok is törvényt hoztak élelmiszer-hulladék ügyben, igaz, ők a büntetés helyett a korábbi szabályok enyhítésére, az ösztönző eszközökre koncentráltak. A jogszabálycsomag lehetőséget ad arra, hogy a cégek a lejárati dátumot követően is adományozhassanak élelmiszert, illetve hibásan címkézett árut is. A gazdák eladatlan terményeiket extra költség nélkül adományozhatják adománygyűjtő szervezeteknek. Törvényben tisztázták továbbá a fogyaszthatóság és a lejárat fogalmát is.

A legnagyobb változást pedig attól a szemléletformáló kampánytól várják, amellyel igyekeznek menővé tenni Olaszországban, ha az étteremből hazavisszük a maradékot. Az olaszok korábban nemigen éltek ezzel a lehetőséggel, cikinek tartották.

Az új szokást az angol doggy bag, azaz „kutyacsomag” helyett family bagnek, „családi csomag”-nak keresztelték el, jelezve, teljesen rendben van, ha a család később otthon eszi meg, amit az étteremben már nem bír magába tömni. A kampány részeként külön logót és egységes ételhordó dobozokat is terveztek, újrahasznosított alapanyagokból.

Tovább a forrásra: tudatosvasarlo.hu
Vissza
Hírfolyam
Ajánló
10 éves a Bélaműhely 10 lépés a fenntartható élelmiszer-fogyasztás felé A bioműanyag az új alternatíva A bútorbérlés lesz a jövő? A fogyasztók már nem elégednek meg a „zöldre festéssel”