2018. december 13., Luca, Otília
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Focipálya méretű „takarítóhajóval” tisztítanák meg az óceánokat a műanyaghulladéktól

Focipálya méretű „takarítóhajóval” tisztítaná meg az óceánokat a nagy méretű műanyag­hulladékoktól egy svájci felfedező-kalandor, aki a szerdán megkezdődött 46. Genfi Nemzetközi Találmányi Kiállítás első napján mutatta be a közönségnek a világon egyedülállónak számító Manta nevű hajó makettjét.

Impozáns méretek

Yvan Bourgnon 2016 szeptemberében hozta létre a The SeaCleaners nevű szervezetet, mert „sokkolta a tengerekben felgyülemlett műanyaghulladék mennyisége”.

Bourgnon, aki az elmúlt másfél évet a Manta megépítéséhez szükséges tanulmányoknak és anyagi erőforrások előteremtésének szentelte, szerdán mutatta be a hajó végső verzióját.

A quadrimarán a tervek szerint 70 méter hosszú, 49 méter széles és 61 méter magas lesz.

A Manta látványterve Fotó: www.theseacleaners.org

Marc Lebrun projektmenedzser szerint a hajó innovatív hibrid hajtóműrendszere szél- és napenergiára, valamint a Dyna-Rigg nevű vitorlarendszerre épül.

A jármű képes lesz gyorsan megközelíteni az erősen szennyezett területeket akár a nyílt vízen, a part menti térségben vagy a folyótorkolatnál.

Mozgó hulladékfeldolgozó

A Manta fedélzetén egy üzemet alakítanak ki a begyűjtött műanyaghulladék szétválogatására, feldolgozására és tárolására. Egy speciális begyűjtőrendszer fog gondoskodni arról, hogy a vízben lévő szemét minél gyorsabban a fedélzetre kerüljön.

Az óceánok további szennyeződésének megakadályozása érdekében a Mantát egy laboratóriummal is felszerelik, elősegítve a műanyaghulladékok helyének, mennyiségének és minőségének a meghatározását.

Az adatok szabadon hozzáférhetőek lesznek a nemzetközi közösség számára.

Hordalék a szingapúri tengerparton Fotó: vaidehi shah/Flickr

Lebrun szerint a Manta naponta csaknem tíz tonna műanyagszemét begyűjtésére és feldolgozására lesz képes, ami egy nagyjából 25 napos misszió esetén 250 tonna hulladékot jelent. A hajó tervezett legénysége 40 fő, ebből nyolc a jármű, 32 a fedélzeti üzem működtetéséért felel.

Lebrun szerint, noha egyetlen hajó megépítése nagyjából 30 millió euróba kerül, eddig annyi magánvállalat, civil szervezet és alapítvány támogatását szerezték meg – sőt még néhány ország kormányának érdeklődését is felkeltették –, hogy terveik szerint a jövőben csaknem száz ilyen gigászi hajót fognak legyártani.

Neked ajánljuk
Nem mindenki látja problémának a karácsonyi hulladékhegyeket Nyolcvan százalékkal csökkent a műanyag zacskók felhasználása Ausztráliában A H&M is száműzi a műanyag zacskókat Környezetbarát, vegyszermentes, vízzel lemosható körömlakk gyerekeknek és felnőtteknek Jármű-korszerűsítés a Magyar Postánál
Forrás: MTI
Vissza
Hírfolyam