Fenntartható kereskedelem, forradalmi csomagolásban
Hogyan lehet megelőzni, hogy teljesen ellepjen minket a műanyagszemét? Milyen kísérletek vannak a probléma orvoslására, és mit tesznek a legnagyobb szennyezők a válság enyhítése érdekében?
A Menedzsment Fórum külön cikksorozatban mutatja be a műanyagválságra adott legfrappánsabb megoldásokat, köztük egy startup radikális újítását és a Nestlé csomagolásokkal foglalkozó kutatóközpontját is.
Koncentrált megoldás
A Splosh nevű startup tisztítószer-, szappan- és testápoló-koncentrátumok internetes forgalmazását végzi.
A cég kis műanyag zacskókban szállítja ki az árukat, amelyeket otthon fel lehet hígítani – ezáltal csökkennek a csomagolási és szállítási költségek.
Angus Grahame alapító szerint már mintegy 20 ezer ügyfelük van, és nem győzik kielégíteni a megrendeléseket. Szerinte az emberek akkor hajlandóak lemondani a műanyagról és segíteni a környezetvédelmet, ha emiatt nem kell megváltoztatniuk az életmódjukat. Tehát a Splosh a kényelem, az ár és a minőség szempontjából is vonzó szeretne lenni a fogyasztók számára.
Lehet a műanyag jó?
A Nestlé Lausanne-ben megnyitott kutatóközpontjának célja a funkcionális, biztonságos és környezetbarát csomagolások kifejlesztése. A fejlesztésbe a startupok és külső szakértők mellett a régi csomagolóanyag-beszállítókat is bevonják.
A világ legnagyobb élelmiszer- és italgyártójának ugyanakkor nem az a célja, hogy teljesen lemondjon a műanyagról: „Úgy gondoljuk, hogy van jó műanyag és rossz műanyag. A csomagolások újrahasznosíthatóságának növelése ugyanolyan fontos, mint az elmozdulás az új anyagok irányába” – vélekedik Véronique Cremades, a Nestlé fenntartható csomagolásért felelős vezetője.
Valódi céljuk az, hogy – a pazarlásmentes jövő jegyében – egyetlen termékük se végezze a szemétben vagy a hulladéklerakókban.
Ettől azonban a Nestlé – a többi óriáskonszernhez hasonlóan – még nagyon messze van.