2021. szeptember 22., Móric

Fák kérgében található cukrokból állítottak elő lebomló polimert

A Bathi Egyetem kutatói egy korszakalkotó megoldással álltak elő, amelynek hála csökkenteni lehet a kidobott műanyagok mennyiségén. A tudósok egy olyan fenntartható polimert alkottak meg, ami a természetben található második leggyakoribb cukorfajtából, mégpedig a fák kérgében lévő xilózból épül fel.

A polimerek rengeteg helyen megtalálhatók a háztartásunkban, elég csak a nejlonzacskókra vagy éppen a teflonserpenyőkre gondolni, a legnagyobb problémát azonban az jelenti, hogy ezek az anyagok jelentős mennyiségben terhelik lebonthatatlan műanyaggal a környezetünket – mutatott rá a Liner.

Az Angewandte Chemie International Edition tudományos folyóiratban közzétett tanulmányból megtudhattuk, hogy ebből a különleges anyagból viszonylag rövid idő alatt több száz grammnyi polimert lehet készíteni, ezáltal a tömeggyártás sem elképzelhetetlen feladat.

A kutatók lényegében azt bizonyították be, hogy az anyag mesterséges változata a természetes formánál sokkal erősebb xilóz-polimert eredményez.

A kutatás vezetője, dr. Antoine Buchard professzor szerint a biológiai eredetű polimerek tökéletes helyettesítői lehetnek az olcsón legyártható, sokkal károsabb kőolajszármazékoknak. Mivel az új polimer szerkezetén a fizikai és kémiai tulajdonságainak köszönhetően könnyedén módosíthatunk, ezért rugalmas gumi, vagy akár kristályszerű anyag is készülhet belőle.

A technológiát a kutatócsapat már levédette, jelenleg arra várnak, hogy partnereket találjanak a nagyobb mértékű termeléshez, hogy továbbfejleszthessék az eljárást.

Már a boltban is szelektálhatnak a brit Tesco vásárlói Kivonja a magyar piacról az egyszer használatos műanyag poharait a Coca-Cola A műanyagok felé fordul az olajipar Kőhalmi Zoltán új regénye egy „hulladékgazdálkozási science fiction, amelyben a szemét körül forognak a dolgok” Áder János: a fenntartható fejlődési célok számos területén előrelépett Magyarország