2021. december 3., Ferenc, Olívia
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Az elektromos autók akkumulátorai új kihívásokkal járnak

A belső égésű motor a környezet ellensége: szennyezi a levegőt, és klímaváltozást okoz. Az elektromos járművek ezzel szemben nem bocsátanak ki káros anyagokat, és megújulóenergia-termeléssel előállított áram használata mellett a „klímakeréknyomuk” is alacsony. Ha azonban hulladékról és újrahasznosításról van szó, fordul a kocka.

Míg a fosszilis üzemanyagot fogyasztó járművek akkumulátorainak újrahasznosítása könnyű és világszerte megoldott – az ólom-sav akkumulátor az egyik legteljesebb mértékben újrahasznosított fogyasztási termék a világon –,  az elektromos autók akkumulátorai nehezen bonthatók, nem gazdaságos az újrahasznosításuk, és a folyamatos fejlesztés miatt nem szabványosak.

A klasszikus akkumulátorok egyszerűségével szemben a lítiumion-akkumulátor nagyjából 10 különböző helyen elszórt kompozit anyagból, fluorozott polimerekből, fluorozott elektrolitokból áll, amelyeket nehéz szétválasztani, ráadásul mérgező és pirofór, azaz a levegővel érintkezve gyulladó anyag is van köztük.

A lítium és a kobalt ráadásul kritikus anyagok, amelyeket a világ kevés helyén, mégpedig embertelen körülmények között termelnek ki, ezért erősen javallott ezeket újrahasznosítani. A leharcolt aksik második életet élhetnek helyhez kötött energiatárolóként, másrészt megoldható az újrahasznosításuk, igaz, egyelőre nem éri meg.

Az akkumulátorok a szükséges ritkafémek bányászata miatt már a gyártáskor is számos társadalmi és környezeti problémát generálnak Fotó: Ford Motor Company/flickr.com/cc by

Az elemzők szerint a technikai fejlődés és környezetvédelmi díjak hatására már 2023-ra egy szintre érhetnek az elektromos és robbanómotoros autók árai, ami várhatóan megdobja majd az elterjedésüket. Az ilyen akkumulátorok élettartama több mint 10 év. Tehát körülbelül 15 év múlva érkezik el az a pont, amikor évi félmillió villanyautót kell újrahasznosítani – mondja Andrew Abbott, a Leicester Egyetem kémikusa.

A szakértők szerint a nyersanyagellátás és egyéb piaci folyamatok önmagukban nem lesznek elégségesek a kérdés megoldására, a törvényi szabályozásnak ugyanakkor elég levegőt kell hagynia az újításhoz. Az akkumulátortechnológia ugyanis jelenleg is fejlődésben van, folyamatosan új anyagokkal és új technikákkal próbálkoznak – egy autógyárnak a jó akkumulátor élet-halál kérdés lehet a piacon.

Neked ajánljuk
A nyugdíjba vonuló fúrótornyok nem végzik a szemétben Növekszik a mikroműanyagok mennyisége a Tiszában Még várja a csatlakozókat az Európai Hulladékcsökkentési Hét Süli János: atomenergia nélkül nincs klímavédelem 60 új elektromos busz érkezik jövőre 6 megyeszékhelyre a Zöld Busz Programban
Tovább a forrásra: index.hu
Vissza
Hírfolyam