2021. december 4., Barbara, Borbála
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Egyre szennyezőbb csomagolásokban szerezzük be az italokat

Az italcsomagolások közül – jól működő betétdíjas rendszer mellett –  is a visszaváltható üveg a leginkább fenntartható megoldás. A Hulladék Munkaközösség szerint egy palack akár 50 alkalommal is újratölthető. Csakhogy hazánkban az üveg használata és a tudatos vásárlói magatartás is visszaszorulóban van.

Az Oceana nevű nemzetközi civil szervezet elemzése szerint is a visszaváltható üveg használata a fenntarthatóbb választás. Ezt a német tapasztalatok is alátámasztják: az országban 2003 óta minden eladott egyszer használatos italcsomagolásra közel 90 forintos betétdíjat kell fizetni, de ennek hatására mindössze 18 százalékkal csökkent a PET-hez kötődő műanyag-felhasználás, a palackok újrahasznosítása pedig mindössze 38 százalékot ért el – derül ki a G7 kereskedői és gyártói oldalról is számos szereplőt megszólaltató cikkéből.

A zöld szervezetek a fentiek miatt fogadták kritikával az új magyar szabályozást, amely szerintük egyértelműen az italcsomagolások anyagban történő újrahasznosítását helyezi előtérbe.

Attól tartanak, hogy a kevés megmaradt újratölthető palack is eltűnhet a boltok polcairól.

A néhány évtizede még szinte 100 százalékban betétíjas üvegben árult sörök és borok esetében ma már nagyobb részben nem betétdíjas csomagolást használnak a gyártók, illetve a nem betétdíjas terméket veszik le a porcról a vásárlók.

Palackozóüzem 1975-ben Fotó: Fortepan/Bauer Sándor

A Borsodi Sörgyár a G7 megkeresésére elmondta, hogy míg 2005-ben még az üveges volt a legnépszerűbb kiszerelésük, 2020-ban már az aludobozok adták a forgalom közel 70 százalékát. A fordulat egyik legfontosabb oka a vásárlói preferenciák alakulása.

A legnagyobb hazai kereskedők és gyártók tapasztalatai alapján az látható, hogy a fogyasztók nem keresik a visszaváltható csomagolást, és nem is igazán hajlandók az egyébként visszaváltható csomagolásokat visszavinni.

Pedig a választás a fogyasztók kezében van, és remélhetőleg egyre többen ismerik fel, hogy milyen sokat tehetnek azzal, ha kevesebbet fogyasztanak, és csak olyan termékeket, amikre valóban szükségük van. A csomagolások megválasztásakor pedig nagyobb szerepet kap, hogy ne csak elméletben, de a gyakorlatban is újrahasznosított terméket vegyenek le a polcokról – vonja le a következtetést az aludobozok és az ásványvizes palackok környezeti lábnyomát is górcső alá vevő cikkében Bucsky Péter.

Neked ajánljuk
A nyugdíjba vonuló fúrótornyok nem végzik a szemétben Növekszik a mikroműanyagok mennyisége a Tiszában Még várja a csatlakozókat az Európai Hulladékcsökkentési Hét Vetlényi Alma új kollekciója ha lehet, még zöldebb Katie Patrick: Hogyan mentsük meg a világot
Tovább a forrásra: g7.hu
Vissza
Hírfolyam