2022. augusztus 14., Marcell
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Komolyabban kéne vennünk a tengeri műanyagszállítás kockázatait

Kis méretű műanyag pelletek milliárdjai lebegnek a világ tengereiben, amelyek legalább akkora károkat okozhatnak, mint az olajszennyeződések.

Amikor májusban az X-Press Pearl konténerhajó kigyulladt és elsüllyedt az Indiai-óceánban, mindenki attól rettegett, mekkora károkat okoz az élővilágban a hajó 350 tonnányi fűtőolaja. Ám a legnagyobb ártalommal nem a fűtőolaj, hanem a nyolcvanhét, lencseméretű műanyaggal teli konténer kiömlése járt – ismertette a The Guardian nyomán az Orgio.

A katasztrófa óta az ország partvonalának több száz kilométeres szakaszán rendkívüli mennyiségben hullanak szét ezek a műanyag-granulátumok, amik várhatóan az Indiai-óceán partjain végzik majd.

Óvatos becslések szerint körülbelül 1680 tonna műanyag került az óceánba – a szakemberek elhullott delfinek testében és halak szájában is találtak pelletet.

A polietilénből, polipropilénből, polisztirolból  és egyéb műanyagokból készülő pellet valamennyi műanyag termék építőköve – a vízi élőlények ugyanakkor gyakran tápláléknak hiszik őket.

Műanyagszemcsék egy partra sodort haltetem körül
Fotó: MTI/EPA/Csamila Karunarathne

Szivacs is és tutaj is

A gyöngyök „mérgező szivacsként", működnek: szennyező anyagokat gyűjtenek össze a felületükön. Rengeteg Srí Lankán kifolyt mérgező vegyi anyag víztaszító, így a mikroműanyagok felületén gyűlik össze – mondta el Tom Gammage, az Environmental Investigation Agency (EIA) munkatársa.

A szennyező anyagok milliószor jobban koncentrálódhatnak a pellet felszínén, mint a vízben.

Emellett egy közelmúltban publikált tanulmány szerint a pelletek a káros baktériumok, „tutajaként” is szolgálnak: a szennyvíz- és a mezőgazdasági lefolyókból a természetes vizekbe szállítják őket.

Szigorúbban szabályoznák

Akárcsak a kőolaj, a műanyag pellet is rendkívül tartósan szennyező anyag, ami évtizedekig kering az óceáni áramlatokban, mielőtt kimosódna a partra. Ennek ellenére a dízelolajjal vagy a benzinnel ellentétben a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) szabályzata nem minősíti veszélyesnek, így körültekintő szállításáról sem rendelkezik.

A környezetvédők most a Srí Lanka-i kormánnyal fogtak össze, hogy az X-Press Pearl katasztrófáját a „változás katalizátorává” alakítsák. Felhívást intéztek az IMO tengeri környezetvédelmi bizottságához, hogy a műanyag pelletet sorolja a veszélyes áruk közé.

Neked ajánljuk
Kanada nemet mond a műanyag zacskókra és polisztirol edényekre Több mint 1500 zsák szemét gyűjt össze a III. Tisza-tavi PET Kupán Űrbéli buborékfelhőt vetnének be a felmelegedés ellen az MIT tudósai Péntek Csaba: A hamburgered ára A siker titka vidéken, 20. rész – Keresztyén manufaktúra (videó)
Tovább a forrásra: origo.hu
Vissza
Hírfolyam