2022. május 28., Csanád, Emil

Az egészségkárosító „örök életű vegyszerek” az óceáni permettel nagy távolságokra is eljuthatnak

A perfluor-alkil vegyi anyagok (PFAS) szén-fluor kötést tartalmaznak, amely az egyik legerősebb kémiai kötés a szerves kémiában, ennek köszönhetik rendkívüli stabilitásukat és beszédes közkeletű elnevezésüket. Széles körű használatuk oda vezetett, hogy a súlyos egészségügyi kockázatot jelentő vegyületek a természetben is jelen vannak, egy friss kutatás tanúságai szerint pedig az óceánokból távoli szárazföldi területekre is eljuthatnak.

A problémás vegyületeket széles körben alkalmazták az ételcsomagolásoktól a vízlepergető öltözetek gyártásán át a kozmetikai termékekig, betiltásuk ugyanakkor már több országban is folyamatban van.

Az, hogy a PFAS-vegyületek az óceánban is jelen vannak, már ismert egy ideje, a tudósok azonban úgy gondolták, hogy az alacsony koncentráció miatt ez nem ad okot komoly aggodalomra. Ugyanakkor az ACS' Environmental Science & Technology című folyóiratban nemrégiben megjelent tanulmányt jegyző kutatók igazolták, hogy

a tengeri permet révén a szennyezés bekerül a levegőbe: amikor a PFAA-t tartalmazó buborékok a víz felszínén szétpattannak, a problémás anyagokat tartalmazó aeroszol keletkezik, ami nagy távolságokat képes megtenni.

A kutatók laboratóriumi kísérletek tapasztalatai alapján feltételezték, hogy a szennyezés a korábbi elképzelésekkel ellentétben jelentős mennyiségben hagyhatja el az óceánt. Hipotézisük igazolására 2018 és 2020 között 100 levegőmintát teszteltek 11 különböző PFAA jelenlétére.

A szennyezés valamennyi mintából kimutatható volt, jelenlétük pedig összefüggést mutatott a nátrium-ionok szintjével, ami igazolja, hogy tengeri eredetű aeroszolokból származtak.

A kutatók a terepen végzett mérések alapján úgy becsülik, hogy nyolcféle PFAA-vegyületből globálisan évente mintegy 257-685 tonna kerülhet a tengerekből a levegőbe, és juthat el akár a szárazföld távolabbi pontjaira.

Napok alatt bontja le a műanyagot egy új enzim A technológiát hívják segítségül az óceánokba szivárgó szemét megállításához A világon elsőként felelős turistákat jutalmaznak speciális programmal egy szigeten Kárai Dávid: Ki mint vet Gyereknapi programokkal, kisállatokkal, lepkekerttel készül az Állatkert a hétvégére