Szélvédők újrahasznosításával próbálkozik az Audi
Az Audi és partnercégei egy közös kísérleti projekt keretében a sérült szélvédőket, ablakokat újrahasznosítható anyaggá kívánják alakítani, amelyet aztán új szélvédők gyártása során használnának fel. A sérült szélvédőket és autóüvegeket eddig csak más üvegtermékek gyártásához tudták felhasználni.
Az Autonavigátor.hu beszámolója szerint egyszerre érdekes és hasznos kísérletet folytat az Audi: az autóüveg zárt anyagkörforgásának létrehozásán fáradoznak. Céljuk, hogy minél több nyersanyagot tudjanak visszaforgatni a gyártásba, csökkentve ezzel a hulladék mennyiségét, ezáltal pedig a környezet terhelését.
A kiselejtezett autóablakok, illetve panoráma napfénytetők nagy részét eddig italosüvegekké vagy szigetelőanyagokká alakítják.
Viszont ha ez a projekt sikerrel jár, akkor akár 30 százalékkal is csökkenthető lesz az üveggyártásból származó szén-dioxid-kibocsátás.
A sérült üvegeket a márkaszervizekből szerzik be, de mielőtt felaprítanák, minden más anyagot kivonnak belőlük. Például a PVB (polivinil-butirál) műanyagrétegeket, szegélyeket, fémeket és vezetékeket, magyarán a fűtőszálakat és antennakábeleket.
A porrázúzás után aztán megolvasztják az újrahasznosított üveget, de egyelőre még jelentős mennyiségű kvarchomokot, nátrium-karbonátot és krétát, azaz az üveggyártás alapvető összetevőit kell hozzákeverni, hogy megfelelő minőségű új üveg keletkezzen.
Az újrahasznosított üveg aránya így is 30-50 százalék a kohóból kikerülő táblaüvegekben. Ha minden a tervek szerint halad, akkor a következő három évben 30 ezer tonna hulladék üvegből lehet újra autóüveg, és a Q4 e-tron lehet az első Audi, amelynek ablakai újrahasznosított üvegből készülnek.
