2018. augusztus 14., Marcell
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Az új típusú olajkatasztrófa soha nem látott kihívásai

A 2018 januárjában felrobbant és elsüllyedt iráni olajszállító hajó által történt szennyezés következményei az eddigiektől eltérő ökológiai veszélyeket hordoznak. Hasonló katasztrófára nincs példa, mivel a hajó 136 ezer tonna természetes gázkondenzátumot szállított, ami ilyen mennyiségben még nem került az óceánba. 

Ez a könnyű olaj színtelen, valamint sokkal kisebb sűrűségű és illékonyabb, mint például a 2010-es Deepwater Horizon és az 1989-es Exxon Valdez tankerbalesetek esetében tengerbe került kőolaj. A könnyű olajat különböző üzemanyagok előállítása során, vagy a sűrűbb olajtípusok szállítását elősegítő hígítóként használják. Nagyon gyúlékony, hamar elpárolog, és részben képes beleoldódni a vízbe, így nehezebb detektálni, és már rövid távú káros hatásai is lehetnek a tengeri élővilágra.

A kínai közlekedési minisztérium által közreadott képen a panamai zászló alatt hajózó Szancsi iráni olajszállító tartályhajó lángol, mielőtt elsüllyedt a Kelet-Kínai-tengeren, mintegy 300 kilométerre Sanghaj partjaitól 2018. január 14-én. A 136 ezer tonna iráni kőolajat szállító hajó január 6-án ütközött össze egy kínai teherhajóval Fotó: MTI/EPA/Kínai közlekedési minisztérium

Január 28-án bekövetkezett az, amitől a szakértők tartottak: a vízfelszínen úszó olaj elérte Japán partjait, elsőként a Takarajima szigetet, azóta pedig Dél-Koreához tartozó védett tengeri területekig is eljutott a szennyezés.

Az olajkatasztrófák környezeti hatásait vizsgáló Rick Steiner, az Alaszkai Egyetem volt professzora szerint az oldott frakció már alacsony mennyiségben is toxikus lehet az óceáni élőlényekre, kiemelten a planktonra és a vízi rovarokra, a halaknál pedig szaporodási zavarokat okozhat. Az olajszármazékokban található szénhidrogéneknek való hosszú távú kitettség ugyanakkor fejlődési rendellenességeket idézhet elő a vízi emlősökben, pl. a delfinekben is. Ralph Portier tengerbiológus és toxikológus elmondása alapján a kutatók nehéz helyzetben vannak, hiszen még nem tudják pontosan, milyen hosszú távú következményekkel fog járni ez a nagymértékű szennyezés, miután a könnyű olaj lebomlott és elterjedt a tengerekben.

Egy itt elérhető interaktív grafika jól szemlélteti a szennyezés terjedését.

Neked ajánljuk
Több száz hattyút, kárókatonát és sirályt kellett menteni a rotterdami olajfolt miatt Mólónak ütközött egy olajszállító hajó Európa legnagyobb tengeri kikötőjében A jég birodalma – A titokzatos Antarktisz Szerbiát is meghódítja a szélenergia? A Toyota napelemmel hasznosítja a kánikulát
Tovább a forrásra: ng.hu
Vissza
Hírfolyam