2020. június 7., Róbert
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Mi lesz a kiszolgált aksik sorsa?

Az elektromos autók térnyerése felemás történet: a kibocsátás csökkenése örömteli, a nyersanyagok bányászatával okozott természeti és társadalmi kár aggasztó jelenség. Az elhasználódott akkumulátorok ügye egyelőre nyitott kérdés: válhat belőlük újabb problémaforrás, de akár üzleti lehetőség is.

Szinte másról sem szól az autóipar az utóbbi években, mint az elektromobilitásról. A szinte a semmiből feltörő technológia ugyanakkor számos kérdőjelet hozott magával: az elektromos autók kulcsalkatrészének számító akkumulátorokhoz szükséges ritkafémek ára az egekbe ugrott, hiszen még az is kérdéses, van-e egyáltalán elegendő belőlük az elektromos autózás széles körűvé tételéhez.

Többek között ezért is égető kérdés, lehet-e őket könnyen, egyszerűen, fenntartható módon és nem utolsósorban költséghatékonyan hasznosítani.

Friss tanulmányában erre, pontosabban az akkumulátoroknak az elektromos kocsik életciklusának végét követő sorsára fókuszált a McKinsey. Az üzleti tanácsadó és elemző szerint az újrahasznosításnak nagy löketet adhat az érintett ritkafémek szűkös kínálata, így az nemcsak környezetvédelmi szempontokból, de gazdaságilag is racionális tevékenységgé válhat.

Fotó: Karolina Grabowska/pixabay.com

A McKinsey vizsgálata szerint az esetek jóval több mint felében hasznosíthatók a kiszerelt akkumulátorok, például a bennük lévő értékes nyersanyagok visszanyerésével vagy statikus energiatároló rendszerekbe integrálásával. Utóbbiak kapacitása 2030-ra a 300 GWh-t is elérheti.

Az akkumulátorok újrahasznosításához vagy másodlagos piacának kiépítéséhez autógyártók, beszállítók és energiaszolgáltatók széles körű összefogására, esetleg további termékfejlesztésekre is szükség lehet. 

Neked ajánljuk
Súlyosan alábecsülték az óceánok szennyezettségét Hogyan lehet fenntartható a közbeszerzés? A legmelegebb május volt az idei a mérések kezdete óta Így készül a házi toalettillatosító spray Hőhullámok a városok árnyékos oldalán
Tovább a forrásra: autopro.hu
Vissza
Hírfolyam