2019. augusztus 26., Izsó
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Romániában, Bukarest központjából kitiltanák a környezetszennyező autókat

Kitiltaná Bukarest központjából a környezetszennyező autókat Gabriela Firea főpolgármester, a metropoliszövezeten kívül forgalomba helyezett autók behajtását a román fővárosba pedig környezetvédelmi matrica beszerezésétől tenné függővé. 

Az erről szóló tervezetet szerdai sajtóértekezletén mutatta be a főpolgármester. A határozatot 45 napos közvita után, szeptemberben szavaztatná meg a főváros önkormányzati testületével.

Fotó: shutterstock.com

Tervei szerint a határozatot 2020. január 3-ától léptetnék életbe. A más megyékben vagy országokban forgalomba helyezett autók csak egy

Oxigen B elnevezésű elektronikus matrica beszerzése esetén hajthatnak majd be Bukarestbe.

A napi matrica árát 10 lejben (690 forint), az éves matricáét pedig 1900 lejben állapítanák meg.

Firea a fővárost körülvevő Ilfov megyei gépjárművek tulajdonosait felmentené a matrica kiváltásának kötelezettsége alól, arra hivatkozva, hogy – hozzá hasonlóan – az ottani lakosok többsége is bukaresti, és Ilfov megye valójában Bukarest metropoliszövezetének számít.

A főpolgármester kitiltaná Bukarest központjából az összes olyan járművet, amelynek a légszennyezési besorolása nem éri el legalább az Euro 3-as szabványt.

Az Euro 3-as autók csak egy Oxigen C elnevezésű matricával közlekedhetnének majd a központban, amelyet egy hónapra 75 lejért, egy évre pedig 900 lejért válthatnak ki.

Firea szerint Bukarest a hatodik legszennyezettebb levegőjű város az Európai Unióban, ahol – Ilfov megyével együtt – 1,6 millió autó szerepel a gépjármű-nyilvántartóban. Két éve a román környezetvédelmi minisztérium is még azt tervezte, hogy németországi mintára környezetvédelmi matricarendszert vezetne be a nagyvárosokban, de az elképzelést azóta sem váltották valóra. 2017 februárjától a román kormány eltörölte a környezetvédelmi illetéket, ami korábban megnehezítette a környezetszennyező autók forgalomba helyezését.

Romániában több mint hatmillió autó van forgalomban, ezek háromnegyede tíz évnél régebbi gyártású jármű. Románia 2007-es uniós csatlakozása óta különböző – a gépkocsi korától vagy környezetszennyezési paramétereitől függő – adónemekkel és illetékekkel próbálta elejét venni annak, hogy az Európai Unió autótemetőjévé váljék, de a regisztrációs adó vagy környezetvédelmi illeték minden eddig kipróbált változatáról kiderült, hogy sértik az uniós jogot, és a román államnak vissza kellett fizetnie a járművek forgalomba írásakor beszedett illetéket.

Neked ajánljuk
Alkotmányos rangra emelné a klímavédelmet a bajor miniszterelnök Látványos klímademonstráció a Szabadság hídon Így utazhat környezettudatosan A munka elvesztésének árnyékában (videó) Katasztrófát hozhat az aszály és a hőség
Tovább a forrásra: MTI
Vissza
Hírfolyam