2021. május 9., Gergely
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A fával borított területek növelését sürgeti Áder János

A köztársasági elnök a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság (MAÚT) csütörtöki online innovációs fórumán kifejtette: a hazai szén-dioxid-elnyelő kapacitás növelése érdekében gyarapítani kell az erdősített területek nagyságát. A fásítás természetesen nem történhet a legjobb mezőgazdasági területeken, de jó eszköz fasorokat telepíteni az utak, autópályák, vasutak mentén.

Az összesített adatok szerint az utaknál a fásítottság magyarországi átlaga valamivel 28 százalék feletti, a vasutaknál a fásítottság 16-17 százalékos. A számítások szerint ezeknek az arányoknak a növelésével mintegy 40 ezer hektárnyi terület lehet fásítható – ismertette a köztársasági elnök.

A 40 ezer hektár új fásított terület elnyelő kapacitása 400 ezer tonna lenne évente

– mondta Áder János, megemlítve, hogy az út menti fasoroknak a kerékpáros turizmusra, a légszennyezés csökkentésére és a biodiverzitásra is kedvező hatása lenne.

Áder János köztársasági elnök részt vesz a Magyar Út- és Vasútügyi Társaság online innovációs fórumán 
Fotó: MTI/Bruzák Noémi

Áder János emlékeztetett, hogy az Országgyűlés döntése alapján Magyarország 2050-re klímasemleges lesz. Ismertette: a 2018-as adatok szerint csaknem 64 millió tonna volt az ország szén-dioxid-kibocsátása, ugyanakkor a különböző elnyelők – fák, vizek, talaj, gyepek – teljes elnyelő kapacitása 5,4 millió tonna.

Az egyensúly eléréséhez jelentősen, több mint 90 százalékkal csökkenteni kell a kibocsátást, másrészt körülbelül 30 százalékkal növelni kell az elnyelők kapacitását.

Kiemelte azt is, hogy jelentős technológiaváltásra van szükség a közlekedésben, különben a 2050-re tervezett klímasemlegességi cél, és ezen belül a közlekedésre vonatkozó kibocsátáscsökkentési cél nem érhető el. Felhívta a figyelmet: a teljes magyarországi károsanyag-kibocsátás mintegy 20 százaléka a közlekedésből származik, a feladat az, hogy 2050-re ez a kibocsátás nullára csökkenjen.

A köztársasági elnök szerint lehetséges a technológiaváltás. Példaként felidézte, hogy 30 évvel ezelőtt keleti gyártású, erősen környezetszennyező autók futottak a hazai utakon, de ezeket ma már nem látni. Akkor a váltás ráadásul piaci alapon történt, míg a most előttünk álló váltás állami ösztönzők és európai uniós plusz források bevonásával valósulhat meg – tette hozzá Áder János, aki előadásában ezeknek a szempontoknak a megfontolását kérte az út- és vasútfejlesztéssel foglalkozó szakemberektől.

Neked ajánljuk
A klímaváltozás társadalmi, gazdasági és mérnöki kihívások sora elé állítja a magyar kutatókat Ismert emberek aggodalmukat fejezték ki a Brazíliával folyó klímatárgyalások miatt A brit variáns elől nem lehet elbújni Hidrogénerőmű a kert végében? – Nincs messze a megoldás Extrém szélsebességű viharokat okoz a klímaváltozás Magyarországon
Tovább a forrásra: magyarhirlap.hu
Vissza
Hírfolyam