2021. október 28., Simon, Szimonetta

Különleges baktériumok adhatnak lendületet a klímavédelmi erőfeszítéseknek

Egy új tanulmány szerint a fotoferrotróf baktériumok néven ismert, kis túlzással áramot fogyasztó baktériumok lendületet adhatnak a légkörben található szén-dioxid megkötésének.

A világ óceánjai a légkörbe kerülő szén-dioxid mintegy 25 százalékát elnyelik, és egy új tanulmány szerint ebben a fotoferrotróf baktériumoknak is fontos szerepük lehet, amelyek oldható vasat használnak elektronforrásként a fotoszintézishez, miközben szén-dioxidot kötnek meg – ismertette a Napi.hu.

A fotoferrotróf baktériumok frissen megismert élőlényei az ökoszisztémának, mivel először csak az 1990-es években sikerült őket azonosítani, aminek legfőbb oka, hogy laboratóriumi körülmények között gyorsan elpusztulnak.

Mostanra a technológia fejlődésének hála már nem csak a saját környezetükben lehetett megvizsgálni őket. A Nature-ben publikált tanulmány vezető kutatója, a St. Louis-i Washington Egyetem biológia adjunktusa, Arpita Bose és csapata a massachusettsi Woods Hole-ban és a Trunk folyó torkolatánál gyűjtötte be az új, eddig ismeretlen és kevéssé ismert, „elektromossággal táplálkozó” baktériumokat.

A laboratóriumban a baktériumok képesek voltak közvetlenül egy áramforrásból elektronokat gyűjteni; a természetben valószínűleg a tengeri üledékben természetes módon előforduló rozsdán és más vasállványokon keresztül gyűjtenek elektronokat.

Úgy tűnik, hogy egy korábban ismeretlen elektronátvivő fehérje a folyamat kulcsa, bár további kutatásokra van szükség a molekuláris mechanizmus pontos leírásához.

„Ez a tanulmány az első, amely azt vizsgálja, hogy képesek-e oldhatatlan/szilárd fázisú anyagokat elektrondonorként használni, és hogy ez az elektronfelvételi folyamat összefüggésbe hozható-e a szénmegkötéssel vagy az óceáni szén-dioxid-megkötéssel” – magyarázta a kutatás lényegét Dinesh Gupta, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetem posztdoktori kutatója, az új tanulmány társszerzője.

„Meg kell értenünk, hogy a természetben milyen mértékű szénmegkötésre képesek, mivel ez egy kevéssé megfigyelhető anyagcserefolyamat” – mondja Bose. A jelenség megértésén túl az igazi trükk az lenne, ha az érzékeny, nehezen életben tartható baktériumok túlélését a legnagyobb kibocsátókhoz közel lehetne biztosítani. Ezáltal eleve nem jutna a légkörbe a felmelegedésért felelős gáz, illetve a már ott lévő mennyiséget is csökkenteni lehetne.

Törökország ratifikálta a párizsi klímavédelmi egyezményt Klímasemlegességet ígér, de bizonytalan eszközökre alapoz Szaúd-Arábia A levegőtisztító pad és a levegőszennyezésből készülő tinta is bemutatkozik a fenntarthatósági expón Glasgow-ban új pályára kellene állítani a klímavédelmi törekvéseinket Éheznek és pusztulnak a manátuszok Floridában