2021. november 27., Virgil

A föld altalajára is hatással van a klímaváltozás, de még keveset tudunk a következményekről

Új obszervatórium szondázza a Föld altalajának titkait: a Depp Soil Ecotron meg fogja vizsgálni, hogy a bolygó óriási föld alatti szénraktára hogyan reagál a klímaváltozásra.

Egy-két méterrel a terméseket tápláló felső földréteg, vagyis a termőtalaj alatt létezik az ökoszisztémának egy kevéssé ismert része, ami nagyon fontos lehet a bolygó klímájának jövőjét illetően. De ezt a talajréteget meglepően nehéz tanulmányozni – írta meg az Origo.

A talajszenet tanulmányozó kutatók megjegyzik, hogy a termőtalaj – általában a felső 30 cm – jól tanulmányozott, mert ez nagyon fontos a mezőgazdaságnak. A tudósok feltételezik, hogy ez a vékony, gyökér- és mikrobagazdag réteg tartalmazza a legtöbb talajszenet.

Ugyanakkor néhány mélyebb, nagyobb altalajtanulmány azt sugallja, hogy ezek legalább ennyi szenet tartalmazhatnak.

Múlt hónapban a U.S. National Science Foundation bejelentette, hogy egy 19 millió dolláros új kutatási létesítményt finanszíroz – ez a Deep Soil Ecotron –, ami e határvidék tanulmányozásának megkönnyítését célozza meg. A kezdeti terv az volt, hogy a következő 5 évben az Idaho Egyetemen építenek 24 gazdagon műszerezett talajoszlopot, légmentes fülkékkel a tetejükön, a vegetáció számára.

A kutatók azt remélik, hogy a létesítményt a jelenségek széles skálájának tanulmányozására használhatják, ideértve azt, hogy a mély talaj hogyan szabadíthat fel szenet és gyorsíthatja fel a klímaváltozást, illetve hogy a talajmikrobák és a növények milyen kölcsönhatásban állnak egymással, valamint hogy a szakadó nyári esők és kemény téli fagyok milyen hatást gyakorolnak a talajra.

Várható, hogy ahogy a föld felmelegszik, a mélyebb talajrétegeknek is növekszik a hőmérséklete. A terepi kísérletek azt sugallják, hogy ez a jelenség a talajban lévő szén atmoszférába való kiszabadulását okozhatja.

Nyílt levélben szorgalmazzák az álhírek elleni hatékonyabb fellépést Mi a tétje a Glasgow-ban zajló tárgyalásoknak? Humorral és egy dínóval hívja fel a figyelmet az ENSZ a közelgő klímacsúcs jelentőségére Elválnak a felmelegedés miatt a hűségükről ismert albatroszpárok? (videóval) Új eszköz segíti a természet helyreállításán fáradozókat