2018. augusztus 15., Mária
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Szigorítják a szmogrendeletet

November elején megszigorították a fővárosi szmogrendeletet. Az elfogadott határozat szerint jövő év október 1-je után a riasztási fokozat elrendelése esetén korlátozzák az Euro 3-as dízelüzemű gépjárművek forgalmát is. 2019 végétől pedig ugyanez az Euro 4-es dízelüzemű gépjárművekre is vonatkozik.

A szmog komoly egészségügyi kockázatokat is okozhat Fotó: MTI-fotó/Balázs Attila

Először a tájékoztatási szintet éri el a szennyezettség, és csak súlyosabb esetben alakul ki a riasztási szint. Ezt leginkább meteorológiai folyamatok eredményezhetik, de a közlekedés és a szilárd tüzelés is hatással van rá – mondta Molnár Zsolt, a Budapest Főpolgármesteri Hivatal szakmai főtanácsadója a Kossuth Rádió Napközben című műsorában csütörtökön. Hozzátette: a forgalomkorlátozó intézkedések nem lépnek automatikusan hatályba, a szennyezettségi szint súlyosbodása esetén csak a következő nap reggel 6-tól.

Ha forgalomkorlátozásra kerül sor, akkor jelenleg a legszennyezőbb, vagyis a 0,1-es, 2-es, 3-as vagy 4-es környezetvédelmi kódot tartalmazó gépjárművek használói nem üzemeltethetik reggel 6-tól este 22 óráig az autót – fűzte hozzá.

Molnár Zsolt elmondta azt is, hogy fontos, hogy ne véletlenszerűen, vagyis ne például rendszámtábla alapján korlátozzák a gépjárműveket, hanem a környzetvédelmi tulajdonság alapján. A legszennyezőbb autók egyértelműen a 0–4-ig terjedő kódszámú gépjárművek; a benzinüzeműek kevésbé szennyezőek, mint a dízelek, ám ezek igen régi autók a legtöbb esetben. Ezeknek akár az olajfogyasztása is sokkal nagyobb, és az is megjelenik a kipufogógázban – magyarázta a szakember.

Korlátozzák a robogókat is

A robogók forgalmának korlátozásával kapcsolatban született döntés a legutóbbi közgyűlésen és a napokban lép hatályba.

Jelenleg a szabályozás nem vezette be a rendszámozást, emiatt nincs forgalmi engedély bevezetve, és így nincs jelölve a környezetvédelmi tulajdonság sem. Ezek többsége szennyezőbb, hiszen jelentős részük kétütemű jármű – magyarázta a szakember. Ha differenciálást szeretnének a robogósok, akkor maguknak kell kezdeményezni a tisztább jogi helyzetet – húzta alá Molnár Zsolt, kiemelve, hogy ebben az esetben tudnának biztosítást is jobban kötni, és ez segíthetné a lopások könnyebb felderítését is.

További információk az alábbi linken.

Neked ajánljuk
Budapestről is kitiltanák a dízelautókat Sokat szidjuk, mégis egyre jobban szeretjük. Mi az? Ez a budapesti pad tényleg tud valamit! Idén még zöldebb a Sziget Olcsóbbak lesznek az újrahasznosított PET-palackok Franciaországban
Tovább a forrásra: hirado.hu
Vissza
Hírfolyam