Zombikerékpárok: Kínában valami félresiklott
Ami néhány éve még a legbiztosabb üzletnek tűnt, az idénre keserű csalódássá vált sokak számára Kínában. A biciklis közlekedésnek nagy hagyományai vannak a távol-keleti országban. Ám az utóbbi időben gombamód szaporodó biciklikölcsönző vállalkozások közül idén nem egy fizetésképtelenné vált. Kína utcáit és szeméttelepeit most ellepik a „zombikerékpárok".
Kerékpárok százai kerültek a futballpálya nagyságú biciklitemetőbe Hsziamen városában, Kína délkeleti részén, miután az ország harmadik legnagyobb kölcsönzővállalata, a Bluegogo, csődöt jelentett – írja az AsiaTimes a kínai állami hírügynökség jelentésére hivatkozva.
A döbbenetesen nagyra nőtt biciklihegyet ember már csak bajosan tudná megmászni, oda darus munkagépek hordják a további leselejtezett kerékpárokat. Ezek szép számmal érkeznek a két másik nagy cégtől, a Mobike-tól és az Ofótól is.
Nyílt levélben kért bocsánatot utólag hibásnak bizonyult üzleti döntéseikért a Bluegogo ügyvezetője, amely a kerékpárosok Uberjeként határozta meg magát a piacon. Az ügyvezető azt írta, rosszul mérték fel a kerékpárok iránti várható keresletet, és most, hogy a cégnek leáldozott, nem tudnak mit kezdeni a rengeteg biciklivel.
A kerékpárokat potom összegekért lehet kölcsönözni, a Bluegogo például 1 jüant (40 forint) kért egy órára a használatért. A kereslet azonban mégsem alakult úgy, ahogy a cégek várták.
A kölcsönzőbizniszbe több cég is belebukott, most pedig a fölöslegessé vált biciklik jelentik az újabb kihívást.
Számítások szerint most mintegy 2 millió gazdátlanul hagyott kerékpár hever a városok utcáin, kikötőkben, vagy került szeméttelepre. A többsége sérült, rosszabb állapotban lévő bicikli.
Mindez pedig óriási kihívást jelent a hulladékkezelést végző cégek és hatóságok számára. A romló minőségű biciklikre már a kínai média is „zombikerékpárokként" hivatkozik.