2018. február 25., Géza
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Sínen van a napelem

Sínen van a világ első napelemes vonata: a Byron Bay Railroad Company vasút-üzemeltető új lelket lehelt egy elhagyatott, ausztráliai vasúti pályába, amikor is egy pusztán napelemmel működő ingajáratot elindított rajta. A mozdony részben a tetejére szerelt szoláris rendszeren keresztül látja el magát hajtóerővel.

A nonprofit cég Byron Bay városa és a hozzá közel eső nyaralóhely között húzódó 3 kilométeres vágányt újította fel. A rajta közlekedő szerelvény számára részben a településen felépített, 30 kW-os napelemsorból, akkumulátoros energiatároló rendszerből és töltőállomásból álló létesítmény szolgáltatja az energiát.

A vagonok tetejére egy 6,5 kW-os, flexibilis darabokból álló napelemes szisztémát telepítettek. A kocsik összesen 100 férőhelyesek. Menet közben a tetőn elhelyezett cellák egy fedélzeti 77 kilowattórás akkumulátorba továbbítják az energiát, amelyet az állomáson felgyülemlett energiával lehet kiegészíteni.

Nagy volt az öröm, amikor befutott a világ első napelemes vonata Fotó: youtube.com

A RenewEconomy nevű internetes oldal szerint a környezettudatos jármű szakaszonként csupán 4 kilowattórát emészt fel, szóval 12-15 forduló elméletileg meg se kottyan neki. És akkor a regeneratív fékrendszerről még nem is beszéltünk: a fékezéskor keletkező energia negyede visszakerül a vonat akkumulátorába.

A járatot először dízeles meghajtással indították volna el, de „közösségi nyomásra” a vállalat a napelemes elektromos meghajtórendszerek kialakítására összpontosította a figyelmét, és kísérletezgetéseit végül siker koronázta.

A kocsikat eredetileg 1949-ben, egy Chullora Railway Workshops nevű üzemben építették, amelyet 1942 és 1945 között bombázó repülőgépek előállítására használtak fel.

A vasúton a vontatóerőtől a világításon és a vezérlőáramkörön keresztül a légkompresszorokig az akkumulátor közvetítésével mindent napenergia irányít.

Tovább a forrásra: gyartastrend.hu
Vissza
Hírfolyam
Ajánló
„Klímatudatos Budapest”: pályázat általános iskolás gyermekek részére Franciaország 2021-ig leállítja a széntüzelésű erőműveit 2017 a megújuló energia éve volt 2022-ig változatlan marad a szén iránti kereslet 250 gyors elektromos töltőállomást telepítenek hat országban - köztük Magyarországon