2018. szeptember 19., Vilhelmina
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

A mustármagolaj lehet a jövő repülőgép-üzemanyaga?

A mustármagot nemcsak a gasztronómiában, de a népi gyógyászatban is nagy előszeretettel használják. De ki gondolta volna, hogy a növény bioüzemanyagként is megállja a helyét? És azt, hogy a Qantas légitársaság egyik transzkontinentális járatát már részben mustármagalapú üzemanyag hajtja? 

Idén januárban szállt fel a Qantas ausztrál légitársaság Los Angelesből Melbourne-be tartó, 15 órás menetidejű járata, amelyet 90 százalékban hagyományos üzemanyaggal és 10 százalékban mustármagolajjal üzemeltettek. A 787-9 Dreamlinernek az üzemanyagkeverék révén 7 százalékkal kevesebb lett az emissziója.

A The Guardian  szerint, ha az üzemanyag teljes életciklusát nézzük – ebbe beleértendő a kőolaj kitermelése, finomítása, szállítása, s ezt vetjük össze a mustár termesztésével, valamint a mustmármag préselésével –, akkor elmondható, hogy

80 százalékkal kevesebb az üvegházgáz-vonzata, mint a fosszilis üzemanyagé.

A jelenleg érvényes előírások szerint a légitársaságok legfeljebb 50 százalékos arányban használhatnak bioüzemanyagot járataikon. A Qantas szóvivője azonban úgy vélekedett, a jövőben lehetővé válhat, hogy teljes mértékben növényi alapú üzemanyaggal repüljenek a gépek.

A mustármagolajtól lehet zöldebb a légi közlekedés Fotó: Pixabay

Egy 2017-es becslés szerint a légi közlekedés az éves globális szén-dioxid-kibocsátás 2,5 százalékáért felelt.

2050-re a légi szektor emissziója várhatóan megnégyszereződik, ezért is fontos a bioetanol elterjedése.

A megoldás az etiópiai mustár lehet

Ha a gazdák évről évre ugyanazokat a növényeket termesztik a földjükön, azzal erodálják a talajt, mert egyoldalúan fárad ki a tápanyagtartalmuk. A mustár azért hasznos a mezőgazdálkodásban, mert a gabonanövények közé ültethetik minden második vagy harmadik évben, ezzel biztosítva a szükséges diverzitást a föld számára.

Így néz ki az etióp mustár Fotó: uniprot.org

A mustármagból már az aratás után egy nappal olaj préselhető. Az így kapott olajat saját gépeik meghajtására használhatják, s ha többletük van az üzemanyagból, a felesleget eladhatják a közlekedési szektor szereplőinek. 

Egy hektárnyi mustárból 400 liter repülőgép-üzemanyag vagy 1400 liternyi biodízel állítható elő. 

A légitársaságokon nagy a nyomás, hogy csökkentsék a környezeti lábnyomukat: egy, a Bioenergy című tudományos folyóiratban megjelent cikk szerint például a cukornád is alkalmas lehet a légi közlekedés zöldítésére. 

Neked ajánljuk
Növelnék a bioüzemanyag szerepét a repülésben Szárnyaló büszkeségünk: Budapesté az első „karbonsemleges” repülőtér Megállapodhat egymással Egyiptom és Etiópia a vitás vízerőműről „Legyél TE is Eleven!” – Fenntarthatósági Nap az Akvárium Klubban Gombából táskát? Baraksó Alexandra szerint lehetséges!
Tovább a forrásra: piacesprofit.hu
Vissza
Hírfolyam