2018. május 25., Orbán
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Az elektromos autóké a jövő

Minden jel arra mutat, hogy a benzin- és dízelüzemű gépjárművek háttérbe szorulnak az elektromos meghajtású közlekedési eszközök előretörésével, az autonóm autók pedig átvehetik az irányítás feladatát az emberektől. A rohamléptekben fejlődő közlekedés jövőjéről dr. Csiszár Csaba egyetemi docens beszélt a Klímabarát esték című rendezvénysorozaton.

Shutterstock

„A technológiájuk viszonylag egyszerű, így kevesebb szervizelést igényelnek, az energiát magas hatásfokon használják fel, emellett lokálisan nem szennyezik a környezetet”

– sorolta a tisztán elektromos meghajtású járművek legfőbb előnyeit dr. Csiszár Csaba egyetemi docens, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszékének munkatársa a „Hogyan alakul át a közlekedés?” címmel megtartott előadásában.

A szakember az előnyök mellett a hátrányokról is említést tett: elmondta, hogy a villanyautók átlagos hatótávja jelenleg 120-150 kilométer, intenzív használatnál pedig ennél is kevesebb, nagyjából 80-90 kilométer – igaz, a legújabb modellek már 300 kilométernél is hosszabb távot képesek megtenni egyetlen töltéssel. Hozzátette ugyanakkor azt is, hogy a felmérések szerint az elektromos autókat leginkább városban vagy a város környékén használják, és naponta átlagosan 40 kilométert mennek vele, ami nagy biztonsággal teljesíthető gyakorlatilag bármelyik modellel.

Dr. Csiszár Csaba úgy véli, hogy az elektromos autózás elterjedéséhez a kezdeti fázisban elengedhetetlen az intenzív állami és önkormányzati szerepvállalás, a jogi és pénzügyi ösztönzők alkalmazása. Ezek közé tartozik egyebek mellett a vásárláshoz biztosított állami támogatás, a többféle adókedvezmény, az állami segítséggel történő töltőhálózat-bővítés, valamint az is, hogy az önkormányzatok jóvoltából számos városban, így Budapesten is ingyenesen használhatók a közterületi parkolóhelyek.

Míg elektromos autókból egyre több, járművezetőből egyre kevesebb lehet a jövőben

– vázolt fel egy első hallásra ellentmondásosnak tűnő jövőképet az előadó. A magyarázatából kiderült, hogy a technika rohamos fejlődésével rövidesen elterjedhetnek az olyan „okos”, autonóm járművek, amelyek a járművezetők helyett hoznak döntéseket. 

Az önjáró autók piaca pedig dübörög: Szingapúrban már ilyen buszokat tesztelnek, ráadásul a Hyundai, a Tesla és a General Motors mellett  a Nissan is komoly innovációkkal büszkélkedhet. Utóbbi egy igen figyelemfelkeltő kampánnyal népszerűsítette a technológiát: olyan önjáró papucsokat fejlesztett, amelyek – ha már nincs szükség rájuk – automatikusan a helyükre teszik magukat

Tovább a forrásra: hegyvidekujsag.eu
Vissza
Hírfolyam
Ajánló
„Klímatudatos Budapest”: pályázat általános iskolás gyermekek részére A CUPRA e-racerrel együtt jön az elektromos túraautók versenye? 200 elektromos Jaguar várja az utasokat a Heathrow reptérén 250 gyors elektromos töltőállomást telepítenek hat országban - köztük Magyarországon 533 autómodell gyártását tiltotta be Kína