2018. augusztus 19., Huba
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Növelnék a bioüzemanyag szerepét a repülésben

A 250 légitársaságot tömörítő Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) a napokban jelentette be, hogy 2025-ig egymilliárd utast szállítanának bioüzemanyaggal hajtott repülőgépekkel. Az IATA szerint a változtatásnak köszönhetően 2020-tól karbonsemleges lehet a légi közlekedés fejlődése.

Az akkor még kísérleti repülést tíz évvel ezelőtt, 2008 februárjában hajtotta végre a Virgin Atlantic egyik Boeing 747-ese London és Amszterdam között. A gép négy hajtóműve közül csak egyet tápláltak fenntartható forrásból származó bioüzemanyaggal, de a kísérlet bebizonyította, hogy lehet alternatív üzemanyaggal is repülőgépeket üzemeltetni.

„Megállíthatatlan a bioüzemanyagok terjedése a légi közlekedésben, hiszen tíz év után már a százezredik járatot teljesítették a légitársaságok alternatív tüzelőanyaggal, az új cél pedig, hogy 2025-ig a légitársaságok 1 milliárd utast szállítsanak olyan járatokon, amelyeket bioüzemanyaggal is megtankolt repülőgépek teljesítenek" – véli Alexandre de Juniac, a szervezet vezérigazgatója.

Egyre több gépet hajtanak majd bioüzemanyaggal Fotó: Pixabay

Az IATA azért ösztönzi a bioüzemanyagok felhasználást, mert tanulmányaik szerint

ezzel a megoldással lehet a 2005-ös szén-dioxid-kibocsátási szint felére mérsékelni a környezetszennyezést, illetve 2020-tól karbonsemleges lehet a légi közlekedés fejlődése: így a forgalomnövekedés nem jár a szén-dioxid-kibocsátás emelkedésével.

A projektben úttörőnek számít a Cathay Pacific, a Qantas, a JetBlue, a Lufthansa, a United és a FedEx, amelyek már lekötöttek 1,5 milliárd gallon alternatív üzemanyagot, illetve az oslói, Los Angeles-i, stockholmi és brisbane-i repülőterek bioüzemanyagot kínálnak a légitársaságoknak.

A légitársaságokon nagy a nyomás, hogy csökkentsék a környezeti lábnyomukat: a szakemberek szerint a cukornád és a mustármagolaj is alkalmas lehet a légi közlekedés zöldítésére. 

Neked ajánljuk
A mustármagolaj lehet a jövő repülőgép-üzemanyaga? Szárnyaló büszkeségünk: Budapesté az első „karbonsemleges” repülőtér Tippek a zajszennyezés ellen A hőhullámokat a tengeri élőlények is megsínylik Tovább csökkent az óriáspanda veszélyeztetettsége
Tovább a forrásra: napi.hu
Vissza
Hírfolyam