2018. augusztus 16., Ábrahám
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter Időjárás

Csökkentenék a kamionok károsanyag-kibocsátását

Egy, az Európai Parlament és a Tanács elé kerülő előterjesztés szerint 2025-től a jelenleginél lényegesen, legalább 15 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszthatnak majd a nehéz tehergépkocsik. Ha elfogadják az Európai Bizottság javaslatát, akkor évente, kamiononként 5000 eurót takaríthatnának meg a fuvarozók.

A bizottság javaslata az, hogy 2025-re a 2019-es évihez képest 15 százalékkal, a 2022-ben esedékes felülvizsgálat alapján pedig 2030-ra már 30 százalékkal legyen kötelező csökkenteni az új nehéz tehergépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátását a maihoz képest. Számos nagyvállalat, mint az IKEA, az Unilever, a Carrefour és a Nestlé, valamint sok fuvarozói szervezet, köztük a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete ennél szigorúbb szabályozást követel.

A javaslatcsomag tartalmaz egy tervet a mainál áramvonalasabb, és így 3-5 százalékkal kevesebbet fogyasztó járművek kialakításának felgyorsítására is. Az áramvonalasított nehéz tehergépkocsik akár már 2020-tól megjelenhetnek az európai utakon.

2030-ra már akár 30 százalékkal csökkenhet az új nehéz tehergépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátása Fotó: Freepik

„A közlekedés Európa legnagyobb szén-dioxid-kibocsátója. Miközben az Egyesült Államokban, Japánban, Kínában és Kanadában már évek óta érvényben vannak szén-dioxid-kibocsátási korlátozások az új tehergépjárművekre, az EU-ban ilyen nem létezik, így nem véletlen, hogy az európai piacon kínált modellek üzemanyag-hatékonysága csekély mértékben javult az elmúlt 20 évben” – állapította meg Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

„A Levegő Munkacsoport reméli, hogy a mainál jóval kevesebbet fogyasztó nehéz tehergépkocsik megjelenése a gyártók kínálatában nemcsak őket, hanem a többieket is gyors cserére ösztönzi majd, miáltal az éghajlatvédelmi előnyök mellett jelentősen javulhat hazánk levegője is” – kommentálta az Európai Bizottság javaslatát Lukács András elnök.

A civilek már azon dolgoznak, hogy mielőbb kötelező erejű jogszabály legyen, lehetőleg az abban megfogalmazottaknál még szigorúbb előírásokkal.

Neked ajánljuk
Fullasztó közlekedés: egyre csak nő a szén-dioxid-kibocsátás Szárnyaló büszkeségünk: Budapesté az első „karbonsemleges” repülőtér Rekordforgalom az easyJetnél Állatkerti szülinap Pécsen! Íme az ablak, amely megduplázza az energiahatékonyságot, és még a hőtől is véd
Tovább a forrásra: piacesprofit.hu
Vissza
Hírfolyam