2018. december 10., Judit
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Budapesten százezer autó is bőven elég lenne

A világ nagyvárosaiban mind megoldhatatlanabb gondot jelent az autóállomány gyors növekedése, a levegő fullasztó, az utak pedig zsúfoltak. Nincs ezzel másképp Budapest sem. A problémára a közösségi közlekedésen túl a megosztáson alapuló közlekedés lehet a megoldás.

Londonban csak dugódíj megfizetése ellenében hajthatnak autósok a belvárosba, de vannak olyan városok is, amelyek a dízelautóknak hirdettek hadat – egyebek mellett ilyen Stuttgart is, ahol jövő év januárjától egész egyszerűen kitiltják az Euro 4-es és annál alacsonyabb besorolású dízelmotoros járműveket.

Budapesten pedig szmogriadó idején bevet szokás, hogy egy napon csak páros vagy páratlan végződésű rendszámok behajtását engedélyezik.

Budapesten százezer autó is bőven elég lenne Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A megosztáson alapuló közlekedés jó megoldás lehet

Az International Transport Forum azt vizsgálta, milyen hatással lehetnek a megosztásos gazdaságon alapuló új üzleti modellek és az autóiparban körvonalazódó új technikai megoldások a jövő személy- és tömegközlekedésére. A kutatók több forgatókönyvet is modelleztek a kutatás során, vizsgálták, hogyan festene a közlekedés, ha kizárólag megosztásos, önvezető járműveket használnánk, és azt is, hogy miként festene egy nagyváros akkor, ha az önvezető flotta és a nagy kapacitású tömegközlekedési eszközök kombinációját használnák az utasok.

A különböző modellek hatásaiban megnézték a használandó járművek számát, az utaskilométerek számát, az utakra, illetve a szükséges parkolóhelyek számára vonatkozó hatásokat.

Minden vizsgált forgatókönyvben jelentősen csökken a személyautók száma. Budapest esetén például az egymilliósra becsülhető személyautó-állomány helyett mintegy százezer gépjárműre lenne csak szükség.

Közösségi autózás és robogózás Budapesten

Már Budapesten is működik az autómegosztásos modell, amely a nála idősebb közbringarendszer alapján működik. A rendszer előnye, hogy akinek csak ritkábban van szüksége autóra, nem kell fenntartania egy sajátot, és nem kell a szervizeléssel sem bajlódni. A fővárosunkban van már olyan szolgáltató is, melynek flottájában kizárólag elektromos járműveket bérelhetünk, melyek hozzájárulnak a helyben történő szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez. 

Idén elindult a közösségi robogózás is, amely ugyanazon az elven működik, mint autók esetén. A robogók mind elektromosak, és nagy előnyük az autókkal szemben, hogy használhatják a buszsávokat is. 

A megosztható járművekkel gyorsan és olcsón juthatunk el célpontunkhoz, ráadásul az elektromos verziókkal nem szennyezzük a város levegőjét sem.

Neked ajánljuk
Párizs belvárosából is kitilthatják az autókat A Jaguar villanyjárgánya többek szerint is az év autója Földünk jövője Kaposvár lesz a központja Magyarország egyik legnagyobb klímavédelmi beruházásának Jól teljesítenek a magyar állatkertek
Tovább a forrásra: korkorosgazdasag.hu
Vissza
Hírfolyam