2018. november 15., Albert, Lipót
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Megéri villanybuszokra cserélni a dízeleseket

Néhány évvel ezelőtt a Levegő Munkacsoport már kiszámolta, hogy jobban megéri villanybuszt venni, mint dízelt. Most pedig ugyanerre a következtetésre jutottak az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség szakértői, akik tanulmányukban publikálták a legfontosabb érveket.

Nyilvánosságra hozta új tanulmányát az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E), amelyben elemezték a villanyautóbuszok terjedését az európai városi tömegközlekedésben. 

Számításba vették az autóbuszközlekedés társadalmi költségeit, vagyis a dízelbuszok okozta környezeti és egészségügyi költségeket, beleértve a megbetegedő emberek kieső munkaidejét is. Nyolcéves üzemeltetési idővel számolva arra a következtetésre jutottak, hogy amennyiben nem veszik tekintetbe a társadalmi költségeket, akkor a villanybusz egy kicsivel többe kerül a dízelbuszoknál, viszont a társadalmi költségeket is beleszámítva egyértelműen a villanybusz az olcsóbb.

Jobban megéri elektromos buszra váltani Fotó: MTI/Krizsán Csaba

„A Levegő Munkacsoport 2012-ben elvégzett elemzésében szintén arra a következtetésre jutott, hogy megéri villanybuszokra cserélni a dízeleseket” – állapította meg Lukács András, a szervezet elnöke. „Egy felelősen gondolkodó döntéshozónak ugyanis nemcsak a közvetlen költségeket kell tekintetbe vennie, hanem azt is, milyen egyéb költségeket kell a társadalomnak viselnie, és sohasem szabad megfeledkeznie a megbetegedések, idő előtti elhalálozások hatalmas költségeiről.”

Európa városainak 95 százalékában egészségtelen a levegő, és ez részben a dízel autóbuszoknak köszönhető. A T&E tanulmánya alapján viszont úgy tűnik, új korszak kezdődik: a villanybusz polgárjogot nyert a városi közlekedési társaságok beszerzéseiben. 2017-ben 40 380 új autóbuszt adtak el Európában, ebből 1050 volt tisztán elektromos meghajtású, az előző évinek a duplája. A tanulmány szerint 2018-ban már eléri az új buszbeszerzések kilenc százalékát a tisztán villanyhajtásúaké. 2020-ra már a legnagyobb európai autóbuszgyártók mindegyikének lesz a kínálatában sorozatgyártott villanybusz.

Neked ajánljuk
Gigantikus energiatárolók épülnek Kaliforniában Sokak megdöbbenésére óceánvízzel árasztanák el a sivatagot Több száz napelemmel gazdagodott Kapuvár Mit rejt a ködös november? Tóth Andi: Dobd ki a szemetest!
Tovább a forrásra: alternativenergia.hu
Vissza
Hírfolyam