Az egekben jár a repülők környezetszennyezése
Az osztrák környezetvédelmi hivatal adatai szerint a légi forgalom utaskilométerenként több mint 450 gramm szén-dioxidot bocsát ki. Összehasonlításképpen: ez duplája a dízeles és benzines autókénak, nyolcszorosa a távolsági autóbuszokénak és több mint harmincszorosa a vasúténak.
A légi forgalom 1990-ben 900 ezer tonna szén-dioxidot juttatott a légkörbe Ausztriában, tavaly pedig több mint kétmillió tonnát, amely másfél millió személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az Európai Unióban a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátása az 1990-es 83 millió tonnáról 2017-re duplájára, 164 millió tonnára emelkedett. Miközben az autók szén-dioxid-kibocsátása 60 százalékkal emelkedett 1990 óta Ausztriában, a közúti teherforgalomé pedig 91 százalékkal, addig a légi forgalomé 155 százalékkal.
Az osztrák jelentésében kiemelték, hogy a repülőgép-üzemanyag ára a légi forgalom magas kibocsátási értékei ellenére sem tartalmaz ásványolajadót, sőt a vasúti jegyekkel ellentétben a nemzetközi repülőjegyek árában nincs még áfa sem.
Mint kiderült:
Ausztriában tavaly 910 millió liter kerozint tankoltak.

„Mindaddig, amíg a kerozin ára nem tartalmaz ásványolajadót, a repülőjegyek adóztatásával kellene egyenlő feltételeket teremteni az EU-ban” – jelentette ki Markus Gansterer, a hivatal szakértője. Véleménye szerint Európán belül nagy sebességű vasúti pályákkal kellene összeköttetést létesíteni a jelentősebb városok között. Ezzel a megoldással ki lehetne váltani az Európán belüli rövid repülőjáratokat, ez pedig nagyban hozzájárulhatna a klímacélok teljesítéséhez.
A probléma súlyosságát példázza, hogy a repülők már nem férnek el kontinensünk felett – a megdöbbentő adatokról itt írtunk bővebben.