2019. november 21., Olivér
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Megvan a döntés: harmadával kell csökkenteni az autók szén-dioxid-kibocsátását

Az új személyautók esetében 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárművek esetében 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest – ebben állapodtak meg december 17-én az Európai Unió társjogalkotó intézményei.

A még hivatalos jóváhagyásra váró egyezségről az Európai Bizottság számolt be, hangsúlyozva, hogy ez fontos lépés a közlekedési szektor modernizálása felé, amely elengedhetetlen ahhoz, hogy az EU 2050-re klímasemlegessé válhasson.

A brüsszeli testület eredeti javaslata 30 százalékról szólt mindkét kategória esetében. Az intézményközi tárgyalásokon az Európai Parlament 40 százalékot próbált elérni, a tagállamok kormányait tömörítő tanács pedig 35 százalékot a személyautók, 30 százalékot a kisteherautók vonatkozásában.

A kompromisszum értelmében 2025-re közbülső célként 15 százalékos csökkentést kell elérni.

A célszámok a különböző vállalatok által legyártott járművek átlagára vonatkoznak majd, így továbbra is lesznek magasabb kibocsátású modellek, ugyanakkor ezeket zéró- vagy alacsony kibocsátásúakkal kell majd ellensúlyozni.

Hazánkban is komoly problémákat okoz a károsanyag-kibocsátás Fotó: MTI/Balogh Zoltán

A tervezet célja a közúti közlekedésből származó károsanyag-kibocsátás mérséklése azon vállalások keretében, amelyek alapján az EU-nak a következő évtized végéig összességében 40 százalékkal kellene csökkentenie az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest. Az előzetes megállapodást még hivatalosan is meg kell erősíteniük az uniós társjogalkotó szerveknek, ez várhatóan a következő néhány hónapban megtörténik.

„Végcélunk, hogy Európában gyártsák a legjobb, legtisztább, legversenyképesebb járműveket, itt használják a legmodernebb infrastruktúrát, illetve hogy csökkenjen a légszennyezettség” – közölte Maros Sefcovic energiaunióért felelős uniós biztos.

Hozzátette, hogy a lépés bizonyítja az EU elkötelezettségét a párizsi klímaegyezmény mellett, és egyértelmű politikai jelzést küld az iparnak, a befektetőknek és a fogyasztóknak.

Neked ajánljuk
Vége az autók évszázados egyeduralmának – 250 bicikliutat építenek New Yorkban Sebességcsökkentés Hollandiában Legalább egymillió magyarnak okoz egészségügyi problémát a légszennyezettség A gyengébb államok kevésbé tudnak megbirkózni a klímaváltozás kihívásaival Okoskamerákkal a szemetelők ellen
Forrás: MTI
Vissza
Hírfolyam