Olaj helyett hidrogén? Szaúd-Arábia is zöldíteni készül
Ki gondolta volna, hogy elérkezik a nap, amikor a világ legnagyobb olajexportőre is elkezdi kiépíteni a saját hidrogén-töltőállomáshálózatát? A projekt hamarosan el is indul: az infrastruktúra egy kísérleti Toyota Mirai-flottát fog üzemanyaggal ellátni.
A Saudi Aramco olajtársaság, illetve az ipari gázok és vegyszerek kereskedelmével foglalkozó Air Products már 2018-ban létrehozott egy hidrogént és elektromos energiát előállító vegyesvállalatot, most pedig, az együttműködés következő állomásaként
2019 második negyedévében üzembe helyezik Szaúd-Arábia első hidrogén-töltőállomását.
A nagy tisztaságú hidrogént az Air Products saját fejlesztésű SmartFuel technológiáját alkalmazva veszik majd fel a kúton azok az üzemanyagcellás gépkocsik, amelyeket a Toyota biztosít a kísérleti projekthez.

Örvendetes ugyanakkor, hogy miközben a közel-keleti államok adják a világ kőolajexportjának mintegy harmadát, egyre erőteljesebb az érdeklődés a régióban a fenntartható, zöld energiaforrások és technológiák iránt.
Szaúd-Arábia 2018-ban átszámítva nagyjából 1,9 billió forintot költött nap- és szélerőművek fejlesztésére és telepítésére, de az Egyesült Arab Emírségek törekvése is figyelemre méltó, hiszen 2050-re energiatermelésének 75 százalékát megújuló forrásokra kívánja átállítani.
Miközben a megtermelt hidrogén 90 százalékát várhatóan ipari szektorokban (olaj- és gázipar, valamint finomítóipar) fogja hasznosítani, a fenntartható módon megtermelt energiaforrás a közlekedést is forradalmasítja. Az átállás részeként az Emírségekben széles körben bevezetnék a hidrogén-üzemanyagcellás jármű-technológiát; ennek érdekében Dubajban már 2017-ben üzembe állították a térség első Toyota Mirai-flottáját.