2019. november 18., Jenő
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Ingyenes tömegközlekedés? Egy francia városban bejött az ötlet

A francia Dunkerque-ben komoly változások történetek az elmúlt hónapokban. A 90 ezres városban egymást követik a zöldberuházások: a tengerbe szélerőműfarmot építenek, a városközpontot a gyalogosok érdekében szabják át, a tömegközlekedést pedig mindenki számára ingyenessé tették. 

A francia városban tavaly szeptemberben az egész tömegközlekedést átalakították. Negyven százalékkal nőtt a buszok száma, útvonalakat hosszabbítottak meg, expressz járatokat vezettek be, és az egész rendszert ingyenessé tették.

Nemcsak a városi, hanem a környékbeli településekre járó vonalak is ingyenesek lettek, összesen 200 ezer embert kiszolgálva. A buszozásért a helyiek mellett az ide utazóknak sem kell fizetniük.

Az ingyenes tömegközlekedés ötlete a 2014-ben polgármesterré választott Patrice Vergriete-től származik. Ahogy Nyugat-Európában és Észak-Amerikában szinte mindenhol, Dunkerque-ben is az autós közlekedésnek rendelték alá a városfejlesztést a huszadik század második felében. Ennek az lett az eredménye, hogy a francia városban a városi buszok gyakran szinte teljesen üresek voltak. A jegyeladások a rendszer működtetésének mindössze tíz százalékát fedezték. A 2014-ben kinevezett polgármester ezt azonban nem problémának, hanem inkább lehetőségnek látta: a város komolyabb bevételkiesés nélkül tehette ingyenessé a tömegközlekedést.

A francia városban nagy sikert aratott, hogy ingyenessé tették a tömegközlekedést Fotó: Facebook/Dk Bus

Az első év több pozitív eredményt is hozott.

Hétvégén duplájára nőtt a buszokat használók száma, hétköznapokon pedig 60 százalékkal nőtt.

Egy felmérés szerint a francia városban élők fele többször vagy sokkal többször használja a buszokat, mint korábban. A többet buszozók fele pedig azt mondta, hogy autózás helyett kezdtek el rendszeresen buszozni.

A megkérdezettek öt százaléka pedig vagy eladta az autóját, vagy mégsem vett magának egy második autót. 

A világon egyre több helyen lehet ingyen használni a tömegközlekedést, amelynek fontos szerepe lehet a klímaváltozás mérséklésében. A legismertebb példa Tallinn, ahol a világ fővárosai közül elsőként lett ingyenes a tömegközlekedés 2013-ban. Észtország pedig most azon verseng Luxemburggal, hogy melyikük lehet az első ország, ahol nem kell fizetni az utazásért.

Neked ajánljuk
Vége az autók évszázados egyeduralmának – 250 bicikliutat építenek New Yorkban Sebességcsökkentés Hollandiában 2020-tól hidrogén üzemanyagcellás buszokkal utazhatnak a portugálok Új élet meglévő daraboknak, hulladék nélküli szabás vagy éppen slow fashion? A kozmetikumok a felesleges csomagolás bajnokai
Tovább a forrásra: g7.hu
Vissza
Hírfolyam