2019. december 14., Szilárda
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Svédországban ismét olyan utat építenek, amely menet közben tölti a villanyautókat

2018-ban az eRoadArlanda a világ első olyan közútjaként nyílt meg, mely képes menet közben elektromosságot átadni a villanyhajtású közlekedési eszközöknek. A sikereken felbuzdulva a svédek úgy döntöttek, hogy Gotland szigetén egy 1,6 kilométer hosszú útszakasz alá is tesznek indukciós töltőpaneleket. 

A 893-as út közel 2 kilométeres elektromosított szakaszának átadásakor a svéd közúti hatóság (Transportstyrelsen) elárulta, hogy a közeljövőben számos hasonló kísérleti projekthez biztosít támogatást – ezek egyike a nemrég bejelentett EVolution Road, mely az eRoadArlandával közel azonos elven oldja meg az elektromosautó-töltést.

Az Elonroad AB és a University of Lund mérnöki karának közös projektje során egy egy kilométer hosszú útszakaszba lesznek a sínek beépítve a dél-svédországi Lund városában, amelyből speciális áramszedő karral tudják felvenni a járművek az elektromos energiát, álló helyzetben és menet közben egyaránt. A teszthez a Solaris lengyel járműgyártó egyik Trollino típusú elektromos busza kerül átalakításra, de a kivitelezők nem csupán villanybuszok, hanem elektromos teherautók és személygépjárművek töltésére is használnák ezt a technológiát. 

Az aszfaltba integrált sín vezeték nélküli kommunikáción keresztül felismeri a felette haladó elektromos járműveket, és a biztonság érdekében kizárólag azon az egy méter hosszú szakaszon kapcsolja be az energiaátadást, ahol a jármű töltőkarja található. A svédek szerint a technológia legnagyobb előnye, hogy csak nagyon minimális beavatkozást igényel a meglévő infrastruktúrába, és nincs szükség hozzá fejünk felett futó kábelekre, zavaró póznákra, töltőoszlopokra.

A menet közbeni töltés gondolata pedig azért vonzó, mert így elkerülhetők a hosszadalmas várakozások a töltőállomásokon, illetve elegendő egy viszonylag kicsi kapacitást beszerelni a járművekbe a drága aksikból.

A lundi demó útszakasz építése 2020 első negyedévében indul, elkészülte után pedig összesen három évig fog tartani a 9 millió euróból megvalósított projekt.

Neked ajánljuk
Kínában 2025-re a járművek negyede elektromos lehet Az easyJet összes járata nettó nulla szénkibocsátással közlekedik Elkészült a kerékpáros zöldhotel Videón Alaszka fél évszázados jégolvadása Nem csak karácsonykor kellene halat ennünk
Tovább a forrásra: villanyautosok.hu
Vissza
Hírfolyam