2020. november 25., Katalin
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Két év múlva már csak villanybuszok állíthatók forgalomba a hazai tömegközlekedésben

A kormány tervei szerint 2022 után már csak és kizárólag tiszta üzemű autóbuszokat vásárolhatnak az állami tulajdonú közösségi közlekedés szolgáltatói. A hazai gyártók már jelentős fejlesztéseket végeztek annak érdekében, hogy legyárthassák a villanybuszokat.  

„A városi közlekedésben csak elektromos buszokat lehet forgalomba állítani 2022-től” – mondta Orbán Viktor miniszterelnök a legutóbbi Kormányinfón. Korábban elhangzott, hogy a nemzeti buszstratégia részeként az elkövetkező tíz évben 36 milliárd forintot fordítanak döntően elektromos buszok vásárlására.

A kormány célja, hogy

az állami tulajdonú szolgáltatók fokozatosan és költséghatékonyan álljanak át a tiszta, döntően elektromos meghajtású járművekre a közösségi közlekedésben.

Azt szeretnék, hogy a buszbeszerzéseket elsősorban hazai gyártásból tudják lebonyolítani. 

Az ITK Holding Zrt. 26 milliárd forintot meghaladó összegű fejlesztést és beruházást hajtott végre az elmúlt években. A járműgyártási stratégiájukban meghatározott 14 típusból öt elkészült, és a sorozatgyártásuk is megkezdődött. Az ITK mindezeken kívül elektromos hajtású, akár speciális rendeltetésű típusokat is gyártana 8-12 méteres hossztartományban, de építenének 9-21 személyes minibuszokat is, dízel- vagy villanymotoros kivitelben.

A BYD Electric Bus and Truck Hungary Kft. komáromi üzeméből 2017 őszén gördült ki az első két elektromos jármű Fotó: MTI/Krizsán Csaba

A BYD pedig tavaly mutatta be 12 méteres buszát, melynek legfontosabb újítása az alumíniumfelépítmény. Ez a súlycsökkenés miatt létfontosságú, hiszen így a busz gyomrában lakó 348 kWh-s akkumulátorcsomag segítségével már 250 kilométer is megtehető. A nyolcvan utas szállítására alkalmas buszt a tervek szerint Komáromban építik majd, míg a BYD többi, Európába szánt modellje a franciaországi Beauvais melletti gyárukban készül. A komáromi üzemben 2017-es megnyitásától kezdve 2019 első negyedévéig összesen 92 készre szerelt autóbuszt és 21 önjáró elektromos alvázat készítettek. Közülük eddig egyetlen kocsi állt forgalomba Magyarországon, a többi nyugati exportra készült. A magyarországi bázis jelenlegi gyártókapacitása mintegy kétszáz teljes autóbusz és további háromszáz járóképes autóbuszalváz évente, ami a két műszakos munkarend bevezetésével szükség esetén megduplázható.

Hamarosan a székesfehérvári Ikarus–CRRC CityPio­neer nevű, tizenkét méteres, tisztán elektromos hajtású autóbusza is forgalomba kerülhet. 

Neked ajánljuk
2020-ban eddig ezek a gyártók értékesítették a legtöbb villanyautót Elektromos töltőpontok telepítését tervezi az Alteo Ilyen lett a Harley-Davidson első elektromos biciklije Óriási árvíz tombol Dél-Olaszországban Decemberben piacra dobhatják a világ egyik legolcsóbb villanyautóját
Tovább a forrásra: magyarnemzet.hu
Vissza
Hírfolyam