Túl a csúcson?
Ha a feltörekvő piacokon a benzin- és dízelmotorok helyett elektromos hajtású járművekre váltanak, azzal 250 milliárd dollárt takaríthatnak meg évente, 2030-ra pedig akár 70 százalékkal is csökkenthetik az olaj iránti globális keresletet – derült ki a Carbon Tracker elemzéseiből.
Kutatásuk szerint a feltörekvő piacokat képviselő országok átlagosan a GDP-jük 2 százalékát kőolajimportra fordítják, s egyre növekvő mértékben függővé válnak a külföldi forrásoktól. Emellett
a közlekedés szennyező hatása miatt évente 285 ezer ember életébe kerül a fosszilis energiahordozó használata.
Elemzéseikkel arra jutottak, hogy az utóbbi, szomorú statisztikai adatot 75 százalékkal csökkentené az elektromos járművekre való átállás, míg a járművenkénti energiaimportot 90 százalékkal lehetne visszafogni.

Az elektromos járművek a hagyományos meghajtású társaik valódi versenytársaivá válhatnak, a kiskereskedelmi árak kétharmados csökkenése révén. Az elemzők megállapították, hogy
egy átlagos autó 15 éves élettartamára vetítve már most tízszer annyiba kerül a szükséges kőolajalapú üzemanyag, mint amennyibe az ugyanezen energiamennyiség előállításához szükséges napelemek.

A Kínához és Indiához hasonló országok egyre nagyobb figyelmet szentelnek az elektromosjármű-flottáik növelésének. Kína esetében 2019-ben a buszértékesítések 59 százalékát, a kétkerekű gépjárművek értékesítésének 61 százalékát tették ki az elektromos hajtásúak. Mindeközben India 2030-ra szeretné 30 százalékkal növelni az elektromos autók eladását.
Hasonló intézkedésekkel a 2030-ra várható kőolajigényt 70 százalékkal csökkenteni lehetne. A szakértők szerint egyre valószínűbb, hogy az olaj iránti igény csúcsán már túljuthattunk 2019-ben.