2021. szeptember 19., Vilhelmina
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Forgalomkorlátozással és díjszedéssel a városi szmog ellen

Az Európai Közegészségügyi Szövetség (EPHA) március 23-án mutatta be friss tanulmányát, amelyben azt vizsgálta, milyen kapcsolat figyelhető meg az egyes európai városok közlekedéspolitikája és légszennyezettségi mutatói között.

Az EPHA arra jutott, hogy Magyarország „szisztematikusan és kitartóan” túllépte az EU légszennyezettségi határértékeit – írta meg a telex.hu.

A szállópor-, nitrogén-dioxid- és ózonszennyezés mintegy 15 ezer magyar idő előtti halálát okozza évente, a levegőbe jutó szennyező anyagok pedig átlagosan évi 1664 euróval károsítanak meg minden egyes magyar állampolgárt.

Az egészségügyi károk, a kimaradó munkaórák és -napok, valamint a korai halálozások „beárazásával” lehet számszerűsíteni a légszennyezés hatását Fotó: shutterstock.com

A tanulmány elkészítéséhez 28 város közlekedéspolitikáját vizsgálták meg a kutatók azzal a szemmel, hogy az egyes intézkedések mennyire bizonyultak eredményesnek a gyakorlatban.

Megállapították, hogy a biciklis és gyalogos forgalom csak drágán megvalósítható elkülönítése, valamint az államilag támogatott közösségi gépjárműmegosztási rendszerek is csupán kevéssel járultak hozzá a légszennyezés csökkentéséhez.

Ezzel szemben a forgalomkorlátozás, a díjkivetés, például a dugódíj bevezetése, valamint a parkolóhelyek számának csökkentése gyors és hatékony módszernek bizonyultak a levegő minőségének javítására és a légszennyezés okozta károk mérséklésére.

Az EPHA arra szólította fel a magyar városok polgármestereit, hogy a városközpontok forgalmának csökkentésével járuljanak hozzá a légszennyezettség elleni harchoz.

A légszennyezés által okozott egészségügyi problémák a WHO szerint hozzájárulnak a Covid–19 betegség magasabb halálozási arányához is Fotó: shutterstock.com

Az EPHA által képviselt szervezetek közé tartozik a magyarországi BEMOSZ, a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége is. A szervezet elnöke, Koltai Tünde a telex.hu szerint hangsúlyozta, hogy „Magyarország légszennyezettségi adatai az európai rangsor vége felé foglalnak helyet", így „az elkövetkező évtizedben a magyar állampolgárok kisebb eséllyel élnek jó életminőségben, mint európai társaik."

A BEMOSZ sürgős beavatkozást kért önkormányzati és kormányzati szinten is.

Neked ajánljuk
Nincs benne trükk – Az autós szakíró ötletei a budapesti autós helyzetre A koronavírus miatt átmenetileg csökkent a légszennyező anyagok kibocsátása Nem a csomagkiszállító robotok fogják fenntarthatóbbá tenni az internetes kereskedelmet Fiatalok innovatív ötleteit várja a Red Bull Rakjunk rendet közös házunk táján!
Tovább a forrásra: telex.hu
Vissza
Hírfolyam