2021. szeptember 28., Vencel
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Teljes élettartamon kevésbé szennyeznek a villanyautók

Egy friss tanulmány szerint az e-autók teljes élettartamuk során kevesebb üvegházgázt bocsátanak ki, mint a belső égésű motorral hajtott járművek – és e szempontból nem számít, hogy a megújuló energiára nagyban támaszkodó Európában, vagy a széntüzelésű erőműveire hagyatkozó Indiában futottak.

„Az autóiparban sokan lobbiznak azzal, hogy az elektromos járművek nem sokkal jobbak, ha figyelembe vesszük az áramtermelést és az akkumulátorgyártást. Szerettük volna megvizsgálni a helyzetet, hogy lássuk, igazak-e ezek az érvek” – idézi cikkében a Qubit.hu tudományos portál George Biekert, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa (International Council on Clean Transportation, ICCT) nonprofit szervezet kutatóját.

A kutatás során a középkategóriás, 2021-ben regisztrált indiai, kínai, európai és amerikai elektromos járműveket vizsgálták. Ezek az országok adják a világ újautó-eladásainak 70 százalékát, így az eredmények globális érvényűnek tekinthetők.

A nem középkategóriás Porsche német autógyártó egyik első, teljesen elektromos Taycan sportautója a cég stuttgarti üzemében 2020. március 5-én Fotó: MTI/EPA/Ronald Wittek

A kutatók a következőkre jutottak:

  • az európai elektromos járművek károsanyag-kibocsátása 66-69 százalékkal alacsonyabb, mint a belső égésű motorral szerelt társaiké;
  • az Egyesült Államokban ez az érték 60-68 százalék;
  • Kínában, ahol több a szénerőmű, az e-autók károsanyag-kibocsátása 37-45 százalékkal alacsonyabb;
  • Indiában, ahol a szénerőművek dominálnak, ez az érték 19-34 százalék.

A tanulmány szerzői számításaikat a 2021-ben regisztrált autókra végezték, és abból indultak ki, hogy a járműveket legalább 18 évig fogják használni. A kutatás során számos tényezőt számításba vettek a felhasznált energiaforrásoktól a ma érvényes energetikai szabályozásokon át a Nemzetközi Energiaügynökség előrejelzéseiig.

Egy elektromos jármű legyártása tehát valóban több kibocsátással jár, mint egy klasszikus autóé. A hátrányt azonban a villanyautó egyéves használattal behozhatja. Ennyi idő után az e-autó teljes életciklusra számolt szennyezése már kisebb lesz, mint a belső égésű motoros modelleké – összegzi a Qubit.hu az ICCT következtetéseit.

Neked ajánljuk
Mennyire éri meg elektromos autóra váltani? Hat probléma, amit a légi közlekedésnek meg kell oldania a nettó zéróhoz Kobaltmentes akkumulátorral a még tisztább közlekedésért Nádirigókat tanulmányozhatunk Tiszakécskén Saját napot kapott az évben az ökológiai gazdálkodás
Tovább a forrásra: qubit.hu
Vissza
Hírfolyam