2022. január 20., Fábián, Sebestyén
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Öreg? Olcsó? Mihez képest? – A szennyező dízelek kitiltásának dilemmái

A budapesti levegő minőségének, valamint a fővárosban lakók életminőségének javítására feltétlenül szükség lenne, ehhez nélkülözhetetlen volna a forgalom csillapítása, valamint a közlekedés kibocsátásának csökkentése is. Sokféle ötlet felmerült, sokféle szóbeszéd körbejárt, de megoldás még nincs.

„Még idén dönt a fővárosi közgyűlés a korszerűtlen környezetvédelmi besorolású autók kivezetésének céldátumairól. A környezetvédők az Euro 3-as és 4-es dízelek kitiltását javasolják, méghozzá 2024-től. Ez nagyon közeli, ennyi idő alatt csak elkapkodni lehet egy ilyen intézkedést, fájdalommentesen előkészíteni nem” – kezdi a kitiltás-dugódíj-szmog dilemmát körbejáró véleménycikkét Lendvai Zsolt, a Totalcar szerzője.

Miközben jó előre leszögezi, hogy a városi szmog ellen valóban tenni kell, Lendvai amellett érvel, hogy egy túl korai céldátum kijelölése kockázatos volna. 

Egyrészt felhívja a figyelmet arra, hogy a hazai autók igen öregek, 14,7 év volt az átlagéletkoruk 2020-ban. „Az Euro 5-öt 2009 szeptemberében tették kötelezővé, tehát az Euro 4-esek ma legalább tizenkét évesek” – írja, és ha az Euro 3-as és 4-es vagy ezeknél rosszabb besorolású dízelautók nem közlekedhetnének Budapesten, az annyit jelentene, hogy még a hazai átlagnál fiatalabb autókat is kizárnák a fővárosi forgalomból.

Elrendelték a szmogriadó tájékoztatási fokozatát Budapesten 2020. január 10-én Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

Másrészt arra is kitér Lendvai, hogy ugyan dízellel nem a gazdagok járnak, de nem is a legszegényebbeket érintené az új rendelkezés, hanem, ahogy a szerző fogalmaz: „az idehaza átlagembernek számítókat, azokat a dolgos, családos embereket, akiknek amúgy jut meleg ételre, tiszta ruhára, fenn tudnak tartani egy autót. De nincsenek millióik a cserére, százezreik egy fiatal autó szervizelésére.”

Lendvai Zsolt ezek mellett érinti az agglomeráció infrastruktúrájának, valamint a fővárosi közösségi közlekedésnek a problémáit, kitér a használtautó-import kérdésére, és elgondolkodik a szerinte lehetséges megoldásról is. A véleménycikket ide kattintva lehet teljes egészében elolvasni.

Neked ajánljuk
Eger lesz a tiszta közlekedés magyar mintavárosa? A fenntartható építészet megteremtése csak adatok kérdése? Ismét lehet pályázni óvoda- és iskolakertek kialakítására Meghaladta az 50 fokot a hőség egy ausztrál kisvárosban Grenoble lett Európa zöld fővárosa
Tovább a forrásra: totalcar.hu
Vissza
Hírfolyam