Párizs 30 kilométer per órára lassít – A zöldebb, élhetőbb városért vesznek vissza a tempóból a helyiek
Augusztus 30-tól legfeljebb óránként 30 kilométeres sebességgel haladhatnak az autók Párizs utcáinak többségén – adta hírül a 444.hu az MTI közleménye alapján. A francia főváros útjainak és utcáinak mintegy 60 százalékán már eddig is a 30 kilométer per órás sebesség volt a maximum.
A sebességkorlátozást a lakosság egyetértésével vezette be a város vezetősége. A kérdést körüljáró felmérés alapján ugyanis a párizsiak 59 százaléka támogatja az intézkedést.
Nem mindenki üdvözölte persze a szigorú új szabályt – jegyezte meg a 444.hu az MTI nyomán. A felmérés szerint a párizsi agglomeráció lakosainak 61 százaléka ellenzi a sebességkorlátozás kiterjesztését. Az autósok egyesületének tagjai (40 millions d'automobilistes) kétkedéssel fogadták az intézkedést:
szerintük eddig is kevés volt a baleset, és ezek általában a biciklivel közlekedőket érintették.

Az autós forgalom lassítása mellett a következő érvek szóltak:
- 25 százalékkal csökkenhet a balesetek száma;
- a mostani felére csökkenhet a zajszennyezés;
- több szabad terület marad, például a kerékpáros közlekedés számára.
További közlekedést és zöld-, illetve közlekedési infrastruktúrát érintő kérdésekben is döntések születtek:
- a koronavírus-járvány idején kialakított mintegy 52 kilométernyi, betonelemekkel leválasztott kerékpárutat állandó biciklisávvá alakítják;
- más utcákon köztereket, kerteket és kerékpáros parkolókat alakítanak ki;
- fákkal ültetnek be korábban autók számára fenntartott területeket.

Ahogyan korábban már hírt adtunk róla, Anne Hidalgo, a francia főváros főpolgármestere már előző ciklusában is sok lépést tett a fenntarthatóbb, élhetőbb Párizsért, és folytatja is a megkezdett zöldstratégiát:
- 2021. június 1-jétől a francia főváros szinte teljes területéről kitiltották a 15 évnél idősebb dízel és a 25 évnél idősebb benzines autókat;
- 2021. augusztus 30-án élesedett a 30 kilométer per órás sebességkorlátozás a gyalogosok, biciklisták, gyerekek és idősebbek biztonságáért;
- várhatóan 2022-től 4 belvárosi kerületet zárnának le a belvárosi lakosok, a mozgáskorlátozottak, illetve az áruszállító és fuvarozó járművek kivételével az autósok elől.