2021. szeptember 16., Edit
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A Maersk rákapcsolt a dekarbonizációra

A világ legnagyobb logisztikai vállalata, a Maersk nagyon határozottan vágott bele teherhajóflottája dekarbonizációjába, a cél a netto zéró kibocsátás elérése 2050-re. A cég ezzel ügyfelei szén-dioxid-mentesítési ambícióit is támogatja. A Maersk mindezt stratégiai fontosságúnak tartja.

A Maersk vezetősége még 2018 decemberében jelentette be, hogy a vállalat 2050-ig szeretné elérni a nettó zéró kibocsátási célt. A gigacég ezután elkezdte keresni a hajózásban a fosszilis üzemanyagok fokozatos leváltására alkalmas karbonsemleges üzemanyagokat, és a karbonsemleges ammónia, valamint más bioüzemanyagok mellett a karbonsemleges metanolokra, tehát a biometanolra és az e-metanolra kezdtek koncentrálni.

2021. március 24-én már a Metanol Társaság (Methanol Institute) üdvözölhette tagjai között az A.P. Møller–Mærsk integrált logisztikai céget, azaz ismerősebb nevén a Maersket.

2021. augusztus 24-én az A.P. Møller–Mærsk nyilvánosságra hozta, hogy a közeljövőben 8 nagy karbonsemleges metanollal hajtott óceánjáró konténerhajót fog bevezetni a flottájába, a teherszállítók kiöregedő teherhajókat fognak leváltani. A hajókat a Hyundai Heavy Industries (HHI) építi majd, a szerződésben pedig további opcionálisan berendelhető 4 hajóról is szó esik.

A folyamat sokkal szélesebb kört érint, mint elsőre gondolnánk, ugyanis a Maersk 200 legnagyobb ügyfelének már csaknem fele tűzött ki vagy készül éppen kitűzni maga elé ambiciózus kibocsátáscsökkentési, illetve zéró emissziós célokat az ellátási láncaikat illetően, ami egyúttal azt is jelenti, hogy

ezek a cégek – például az Amazon, a Disney, a H&M Group, a HP Inc., a Levi Strauss & Co., a Microsoft, az Unilever stb. – a tengeri szállítás terén is elköteleződnek a kibocsátásmentes megoldások iránt.

Rotterdam kikötőjébe érkezett a világ legnagyobb konténerszállító hajója, a Maersk cég Triple-E hajóosztályú Maersk MC-Kinney Moller nevű óriási tengerjárója 2013. augusztus 16-án Fotó: MTI/EPA/Jerry Lampen

Morten Bo Christiansen, a Maersk elnökhelyettese úgy látja, a biometanollal tudnak kezdeni, mert olcsóbb, és ezt majd 10-15 éven belül túlszárnyalja az e-metanol használata, mert utóbbit pedig nagyobb mennyiségben tudják előállítani – fogalmazott cikkében az origo.hu. Mindkettő sokkal költségesebb lesz, mint hagyományos üzemanyagot használni – húzta alá Christiansen, ám a klímaváltozás kapcsán azt is kifejtette: vészhelyzetben az ember nem a helyzet kozmetikázására vágyik, hanem megoldást akar találni a problémára.

Jelenleg évente kevesebb mint 200 ezer tonna biometanol és e-metanol készül a világon. A Maersk úgy gondolja,
300-400 ezer tonnára lesz szüksége csak a 2024 körül már munkába álló nyolc hajójához 

– emelte ki az Origo.

2021. augusztus 27-én a Maersk azt is bejelentette, hogy csatlakozik a Hong Kong-i Üzleti Környezeti Tanács (Business Environment Council, BEC) által alapított alacsony szén-dioxid-kibocsátási kartához (Low Carbon Charter).

„A szén-dioxid-mentesítés stratégiai fontosságú az iparág és a Maersk számára. Fokozni fogjuk erőfeszítéseinket, hogy 2050-re szén-dioxid-semlegessé váljunk, és támogatni fogjuk ügyfeleinket az ellátási láncaik dekarbonizációjában” – mondta a lépéssel kapcsolatban Daan Slotema, a Maersk Asia Pacific jogi vezetője.

Neked ajánljuk
Hat probléma, amit a légi közlekedésnek meg kell oldania a nettó zéróhoz Hat probléma, amit a légi közlekedésnek meg kell oldania a nettó zéróhoz Karbonsemleges konténerhajókat állít üzembe a Maersk Nemzetközi összefogásra lenne szükség az Antarktisz megmentéséhez A vízlábnyomának megzabolázásával folytatja a zöldülést a Google
Forrás: elobolygonk.hu
Vissza
Hírfolyam