2021. szeptember 24., Gellért, Mercédesz
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Nincs benne trükk – Az autós szakíró ötletei a budapesti autós helyzetre

„2024-től kitiltanák az Euro 5-nél gyengébb környezetvédelmi besorolású autókat a fővárosból” – kezdődik a Totalcar autós szakoldalon Perkó Rudolf cikke. A felvetésről már sokan kifejtették véleményüket, mostani írásában Perkó is összegyűjti a témával kapcsolatos gondolatait és formabontó ötleteit.

Perkó Rudolf saját magát tősgyökeres budapestiként és autóbolondként mutatja be, aki sosem lakott igazán távol a Nagykörúttól, és aki, ha tehetné, minden célra külön autót tartana. A városban ma már családjával él, az autójuk száma egy darab, és azt sem Budapesten használják, ott ugyanis inkább sétálnak vagy bringáznak. Perkó nemcsak a problémát látja élesen, de egészen izgalmas új megoldásokat is javasol a már ismerősek mellé.

A diagnózis

A KSH adatai szerint 2006-ban 593 ezres volt a budapesti közútigépjármű-állomány. Ez a szám 2020-ig 690 ezerre nőtt. A Pest megyei autók száma eközben 396 ezerről 585 ezerre ugrott.

Bármilyen környezetvédelmi besorolású legyen is, a sok autó sok káros anyagot bocsát ki, és sok helyet foglal. Az autók mérete ráadásul egyre nő.

Robogós az autók között Budapesten Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László

Jó, jó, de nem elég

„Hogy egyetértek-e a régebbi dízelek kitiltásával? Igen, mégpedig azért, mert vannak olyan káros anyagok, amelyek a technológiából fakadóan ezekből jönnek (...) Hogy elégséges megoldásnak tartom-e a budapesti autós helyzet megoldására? Nem, mert ettől még nem lesz lényegesen kevesebb autó”

– írja Perkó. A belső kerületekben helyi lakosok számára fenntartott parkolóhelyek ötletét a szakíró szintén jónak tartja: ez sem fogja érdemben csökkenti az autók számát, de a helyieknek legalább kicsit jobb lesz.

Az új ötletek

A budapesti autózás a többségnek kényelmi, nem pedig szükséges megoldás – érvel Perkó Rudolf. Ezért bevezetne további két intézkedést:

  • az autó hosszával arányos dugódíjat, és
  • az autó hosszával arányos helyi parkolási engedélyt.

Perkó szerint a hosszal arányos intézkedések hatására már vásárláskor is megjelenne az emberek fejében, hogy kisebb helyet foglaló autót válasszanak.

„Miért pont a hossz? Mert nincs benne trükk. Nincs környezetvédelmi besorolás, nincs villanyfelmentés, nincs kiskapu, egyértelmű a haszna: a rövidebb autó kevesebb helyet foglal” – érvel az autós szakíró.

Aki kíváncsi a teljes gondolatmenetre, az ide kattintva megtalálja a Totalcar autós szakoldalon.

Neked ajánljuk
Mennyire éri meg elektromos autóra váltani? Hat probléma, amit a légi közlekedésnek meg kell oldania a nettó zéróhoz A kékhidrogén rosszabb, mint a szén? Mekkora rizikóval járnak a mindennapi használati tárgyaink? Élet a Nagy-korallzátonyon – Tavasz (természetfilm)
Tovább a forrásra: totalcar.hu
Vissza
Hírfolyam