2022. június 30., Pál
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

A Greenpeace a túl rövid repülőutak ellen

A Greenpeace arra kéri az Európai Uniót, hogy tiltsa be azokat a rövid repülőjáratokat, amelyeknek van 6 óránál rövidebb alternatívájuk vonattal – írja a Bloomberg nyomán a portfolio.hu. A környezetvédők a javaslattal nyomást kívánnak gyakorolni az európai kormányokra a glasgow-i klímacsúcs előtt.

Október 27-én, szerdán hozták nyilvánosságra az OBC Transeuropa nevű olasz think tank által a Greenpeace számára készített tanulmányt.

Ennek legfőbb megállapításai közé tartozik, hogy a vonattal meg nem közelíthető szigeteket leszámítva

az Európai Unión belüli 150 legforgalmasabb légi útvonal 34 százaléka kiváltható volna kevesebb mint 6 órás vasúti úttal. Ilyen például az üzleti körökben népszerű Párizs–Amszterdam, a Madrid–Barcelona vagy a München–Berlin útvonal 

részletezi a Bloomberg cikke. A repülések további mintegy negyede 6 óránál hosszabb, de 12 óránál rövidebb vasúti utazással vagy közvetlen éjszakai vonattal volna helyettesíthető.

Az EU határain túlra tekintve Európa 250 legforgalmasabb légi útvonalára is hasonló százalékok jöttek ki a kutatók szerint.

A Wizz Air légitársaság repülőgépe a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren 2021 szeptemberében Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Ha ezeken a távokon valóban inkább vonatra szállnának az utasok, évente 54 millióval kevesebben utaznának repülővel, amivel 3,5 millió tonna szén-dioxid légkörbe jutását akadályoznák meg. Ez nagyjából megegyezik 2,3 millió háztartás éves szén-dioxid-kibocsátásával 

– áll az OBC Transeuropa honlapján a tanulmányt összefoglaló cikkben.

A tanulmány megjelenését a hét végén kezdődő COP26 ENSZ-klímacsúcsra időzítették, Glasgow-ban ugyanis a klímakatasztrófa elkerüléséről tanácskoznak majd a világ vezetői – jegyzi meg a portfolio.hu gazdasági híroldal.

A környezetvédők szerint a tiltás szükséges, de nem elégséges eszköz.

Kulcsfontosságú lenne az olcsó repülési lehetőségek beszüntetésével párhuzamosan a vonatjegyek árának csökkentése és a vasúti infrastruktúra fejlesztése is. Az európai kormányok egy része, például Ausztria és Franciaország klímacéljai teljesítése érdekében már tett is ilyen irányú lépéseket.

Neked ajánljuk
2035 után nem lehet majd új, belső égésű motorral hajtott autót eladni az EU-ban A Tanács ajánlást fogadott el a zöldátállást szolgáló tanulás ösztönzéséről Több mint 1500 zsák szemét gyűjt össze a III. Tisza-tavi PET Kupán A zavarba ejtő 4000 éves szikla Júliusban a Várkert Bazárban várja a látogatókat a leghíresebb magyar dizájnvásár
Tovább a forrásra: portfolio.hu
Vissza
Hírfolyam