Bővült az ultraalacsony kibocsátási zóna Londonban
Október 25-étől 18-szorosára, azaz nagyjából két budapestnyi méretűre bővült a londoni ultraalacsony kibocsátási zóna. Az öregebb autókkal közlekedőknek fizetniük kell a behajtásért, méghozzá az év egyetlen napjának kivételével minden nap. A cél az, hogy végre tisztább legyen a levegő a városban.
A zónát 2019-ben jelölték ki, de mostanáig a városközpontnak csak azt a részét fedte le, ahol korábban a dugódíj is érvényben volt. Hétfőtől viszont az északi és a déli belső elkerülő gyűrűk között elhelyezkedő teljes területre vonatkozik a díjfizetési kötelezettség munka-, pihenő- és ünnepnapokon egyaránt – adta hírül a hvg.hu a Daily Mail tudósítása alapján. Az egyetlen kivételt karácsony napja fogja jelenteni.
A díjfizetési kötelezettséget a járművek nitrogén-oxid-kibocsátása alapján állapítják meg: a dízeles járműveknek legalább Euro 6-os besorolásúnak, a benzineseknek pedig legalább Euro 4-esnek kell lenniük ahhoz, hogy mentesüljenek.
A 2015 előtt gyártott dízelhajtású és a 2006 előtt gyártott benzines autók sofőrjeinek az Ultra-Low Emission Zone határainál minden behajtáskor körülbelül 5400 forintnak megfelelő fontot kell fizetniük. A bővítés összesen nagyjából 300 ezer autóst érint.

„Számomra ez a kérdés a társadalmi igazságosságról szól. Mit gondolunk, kiket sújtanak leginkább a szennyezett levegővel járó következmények? A legszegényebb londoniakat, azokat, akik a legkisebb valószínűséggel birtokolnak autót. London fekete és ázsiai kisebbségeit. Az érintett területen élők közül tízből hatnak nincs is autója” – idézte a híroldal szerint a Daily Mail cikke Sadiq Khan londoni polgármester szavait. A zónában négymillió ember él.
A bővítés egyes kritikusai ugyancsak a szegények érdekeit hangoztatták, mikor azzal érveltek, hogy sokan nem engedhetik meg maguknak a követelményeknek megfelelő új autót. Mások a járványhelyzetre és a gazdaság érdekeire hivatkoztak. Khan viszont élet-halál kérdésének nevezte a lépést.
Hasonló behajtási díj van már érvényben Birminghamben és Bath-ban, de Bristol, Edinburgh, Glasgow, Manchester, Newcastle, Portsmouth, Oxford és Liverpool városvezetése is ilyen intézkedéseket készít elő.