2021. november 29., Taksony
Gyengénlátóknak Nyomtatás E-mail Facebook Twitter RSS Időjárás

Az elektromos autók csak annyira zöldek, amennyire az áram

A glasgow-i klímacsúcshoz időzítve hozták nyilvánosságra a Radiant Energy Group (REG) kutatói tanulmányukat, amelyben arra figyelmeztetnek, hogy az autóipar kibocsátáscsökkentése valójában az energiamix karbonmentesítésétől függ. Ahol több szenet égetnek el az áramtermeléshez, ott kevésbé lesz tiszta a közlekedés.

Európában, ahol a leggyorsabban nőnek az e-gépkocsi-eladások, a szénmegtakarítás egyrészt attól függ, hogy mivel fűtik az erőműveket, másrészt attól, hogy a nap mely időszakában töltik autóikat a villanyautósok. Ha ugyanis szénerőművek termelik az áramot, az elektromos autózás helyszíni kibocsátása lehet ugyan nulla, de összességében aligha nevezhető tiszta közlekedési módnak.

A legjobb a helyzet Svájcban, ahol atom- és vízerőművek termelik az elektromos áramot, itt 100 százalék szénmegtakarítást jelent az elektromosautó-használat a benzines autók használatához képest.

Svájc után Norvégia következik 98, Franciaország 96, Svédország 95 és Ausztria 93 százalék szénmegtakarítással. Az utolsó három helyet Ciprus (4 százalék), Szerbia (15 százalék) és Hollandia (37 százalék) foglalják el. Az elektromos gépkocsik legnagyobb európai gyártója, Németország 55 százalékos megtakarítást ér el a REG tanulmánya szerint – részletezi az MTI a tanulmány eredményeit szemléző közleményében.

Nem mindegy, hogy hol, és még az sem, hogy mikor tölti a villanyautós az autóját Fotó: CHUTTERSNAP fotója az Unsplash-en

Németországban, ahol már sok nap- és a szélerőmű termel a rendszerben, de a szakaszosan termelő megújulókból származó többletenergia eltárolására még nincs optimális megoldás, az elektromos autók szénmegtakarítása attól is függ, melyik napszakban töltik a kocsikat.

Délután 16-18 százalékkal több szén-dioxid-kibocsátást lehet elkerülni, mint éjszaka, amikor inkább a gáz- vagy szénerőművek működnek.

A Radiant Energy Group elemzőinek célja az volt, hogy aláhúzzák az energiarendszerek szénmentesítésének fontosságát, és rámutassanak arra is, hogy sürgető volna megoldani a megújuló forrásokból származó energia eltárolását.

Neked ajánljuk
Vajon a járvány után kevesebbet fognak közlekedni az emberek? Zöld irányok az európai közlekedésben Bolívia hegyi területein a változó csapadékmintázat súlyosbítja az UV-sugárzást Újabb kilátót adtak át, ezúttal Szentendrén Növekszik a mikroműanyagok mennyisége a Tiszában
Forrás: MTI
Vissza
Hírfolyam