Következő fázisába lépett a brüsszeli alacsony kibocsátási zóna
Gebauer Szabolcs, az MTI brüsszeli tudósítója hívta fel rá a figyelmet, hogy a La Libre Belgique című napilap hétfői kiadása szerint 2022. január 1-jétől az Euro 4-es és annál alacsonyabb besorolású dízelautók, valamint egyes 11 évnél idősebb járművek környezetvédelmi okokból nem közlekedhetnek tovább a brüsszeli régióban.
A belga főváros 2019 januárjában hozott létre alacsony kibocsátási zónát (Low Emission Zone, LEZ), amelyből fokozatosan kezdték el kitiltani a legszennyezőbb, elsősorban dízelüzemű járműveket. Ennek a folyamatnak a részeként a környezet védelme, valamint a légszennyezés csökkentése érdekében 2022 első napjától kezdve már az Euro 4-es besorolású dízelautók, kisteherautók és buszok sem közlekedhetnek a brüsszeli régió 19 települését lefedő LEZ-övezetben.
A január 1-jétől érvényes szabályozás 76 500 Belgiumban nyilvántartásba vett és a brüsszeli régióban közlekedő 11 éves vagy annál idősebb járművet érint. Közülük körülbelül 25 ezret regisztráltak Brüsszelben. A járművek kivonásának menedzselésére a hatóságok három hónapos, április 1-jéig tartó átmeneti türelmi időszakot engedélyeznek. Ezt követően a szabálysértő járművezetők 350 eurós bírságot kapnak, ez az összeg körülbelül 125 000 forintnak felel meg
– részletezi a rendelkezés következményeit az MTI tudósítása.
A korlátozás nem vonatkozik a tűzoltó- és mentőautókra, valamint az old timer kategóriába tartozó járművekre.

A légszennyezés évente legkevesebb kilencezer korai halálesetet, valamint szív- és érrendszeri vagy légúti betegséget okoz Belgiumban, ebből legalább ezret Brüsszelben. A régióban nyilvántartásba vett Euro 4-es besorolású dízelautók a károsanyag-kibocsátás 12 százalékáért felelősek a francia nyelvű La Libre Belgique hétfői cikke szerint.
A brüsszeli városvezetés 2025-ig fokozatosan kivonja a legtöbb dízelüzemű járművet a közlekedésből, addigra 86 százalékkal kívánják csökkenteni a nitrogén-dioxid, szintén 86 százalékkal a levegőbe kerülő korom koncentrációját, valamint 31,43 százalékosra szeretnék leszorítani a szálló por koncentrációját.
A tervek szerint következő lépésként legkésőbb 2025-től szűnik meg az Euro 5-ös és a 9 évesnél idősebb dízelautók brüsszeli hajtási engedélye.