Nagyok az egyenlőtlenségek az elektromobilitás terén Európában
Míg a gazdag északi országokban a teljesen elektromos autók magasan vezették az eladási listákat a környezetbarát járművek között, addig Európa többi országában a technológia nagyobb megbízhatósága miatt a hibridek és a plug-in hibridek voltak a befutók. Mi a helyzet Magyarországon?
Itthon is nőtt a klasszikustól eltérő hajtású autók értékesítése, de a vásárlók döntéseiben nálunk még a pénz játssza a legnagyobb szerepet.
Tavaly hazánkban 6 és félmilliós áron a Dacia Spring volt a legolcsóbb tisztán elektromos autó, de mivel a teljesen elektromos járművek beszerzési költségei 30-40 százalékkal magasabbak a robbanómotoros autókénál, így itthon még mindig keveseknek van ilyenekre pénze
– írta a piaci egyenlőtlenségeket és a hazai eladásokat befolyásoló hatásokat körüljáró cikkében a hvg.hu gazdasági híroldal.
A lap egy budapesti autószerviz vezetőjének segítségével megvizsgálta, az ár mellett még mi tarthatja vissza a magyarokat az akkumulátoros villanyautóktól. A szakember szerint negatívum, hogy a gyártók által megadott hatótávok gyakran nem tükrözik a valós körülmények között megtehető maximális távokat, töltöttség szempontjából kockázatos helyzet lehet akár egy közlekedési baleset miatt kialakult dugó is, ráadásul a töltések megtervezése is nehézkes.

Az is megfigyelhető, hogy a családosok esetében a teljesen elektromos autók csak második autóként jönnek szóba. A jól kereső függetlenek között a legnépszerűbbek a villanyautók. A nagycsaládosok pedig szinte egyáltalán nem érdeklődnek az e-autók iránt, ők a hétüléses egyterűeket keresik.
Ugyanakkor a szervizvezető is a financiális okokat jelölte meg a legfontosabb tényezőnek: az állami támogatás elfogyása után megtorpant a piac, mert nem élnek a magyarok olyan magas életszínvonalon, hogy pusztán környezettudatosságból dönthessenek a drágább autó mellett. De az újabb kedvezmények 2022-ben is duplázódó növekedést eredményezhetnek – fűzte hozzá a szakember.
2021-ben Budapesten 18 223-ra nőtt a regisztrált zöld rendszámok száma, míg vidéken 24 410-re, azaz a lakosság 30 százalékánál van a környezetkímélő autók 42 százaléka
– húzta alá a hvg.hu cikke az országon belüli egyenlőtlenségeket illetően. Budapesten engedhetik meg maguknak a legtöbben az elektromos autót, de a fővárosi közlekedés jellemzői, például az egy úttal megteendő távolságok is jobban támogatják az elektromosautó-használatot.